Fråga till er växtakvarister: hur få kiselalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Fråga till er växtakvarister: hur få kiselalger?

    Japp, jag vill ha kiselalger, men det verkar stört omöjligt att få dem.

    Har ni några tips om vad jag bör göra för att gynna just kiselalger, inte trådalger eller cyano?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Ursprungligen postat av Azur
    Japp, jag vill ha kiselalger, men det verkar stört omöjligt att få dem.

    Har ni några tips om vad jag bör göra för att gynna just kiselalger, inte trådalger eller cyano?
    Man har både gödning och slukande växter men däremot flytväxter som ett tjockt skuggande täcke över vissa rötter och liknande. Det fungerar här i alla fall.
    Stora vattenbyten utan något koltillskott ska också hjälpa.

    Defdac kan nog svara på detta mer säkert!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Men vad skall du med kiselalger till?

      Måttlig belysning är nåt som gynnar dem. Sen är det ju så att de inte helt oväntat kräver tillgång till kisel. Att de kan komma och sen försvinna i ett nyuppsatt akvarium kan hänga på att de helt enkelt gjort slut på allt fritt kisel. Tillförsel av kisel gynnar alltså de här men just inget annat. Sen är ju frågan hur man löser det då, det är lite osäkert. Jag vet i a f att när jag slipat ur en kant på saltburken så slog kiseltestet i bott efter att det runnit glasmjölk ner i burken. Fint slipmaterial från glas tillför alltså definitivt kisel, om det sen är kisel i en form som algerna kan göra sig nytta av vill jag låta vara osagt.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Man har både gödning och slukande växter men däremot flytväxter som ett tjockt skuggande täcke ---
        Stora vattenbyten utan något koltillskott ska också hjälpa.
        Näring, lågt kol, svagt ljus. OK, makes sense.

        Ursprungligen postat av Bygert
        Men vad skall du med kiselalger till?
        De är naturligt yngelfoder för räkor och vissa malar.

        Här är en biotopbild ur det vilda:

        Klicka på bilden för större version

Namn: kiselalger.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,9 KB
ID: 2129094


        Det bruna skrufset är kiselalger. Det är den nivån jag siktar på!

        Måttlig belysning är nåt som gynnar dem. Sen är det ju så att de inte helt oväntat kräver tillgång till kisel.
        Japp. Har funderat på hur man skulle öka tillgängligheten på kisel åt dem, glasmjöl är kanske inte nån dum idé faktiskt, natriumsilikat (vattenglas) torde man väl aldrig få tag i.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Varför skulle du inte få tag i vattenglas? Är väl bara att köpa i en färgaffär, köpte mig en liter vattenglas från Nitor i en sån iaf.

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            jag och chefen dödade myror på jobbet med vattenglas...
            Inte bästa sättet att avliva småkryp på, men nog finns vattenglas tillgängligt. färgaffär som redan nämnts.
            Åk till hornbach och kika, dom har ju det mesta
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Här har du näringssoppa till dom. Detta är för saltvatten men det bör nog fungera ell så kan du kanske testa och modifiera.

              Det borde funka med PMDD och en tillsats av vattenglas + en slurk pillsner.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av FaZt
                Varför skulle du inte få tag i vattenglas? Är väl bara att köpa i en färgaffär, köpte mig en liter vattenglas från Nitor i en sån iaf.
                Ursprungligen postat av karrokaja
                nog finns vattenglas tillgängligt. färgaffär som redan nämnts.
                Färgaffär? Haha, jag har försökt få tag i vattenglas från apotek, hälsokosthandlar och kemifirmor, men färgaffär tänkte jag aldrig på!

                Ursprungligen postat av bossep
                Det borde funka med PMDD och en tillsats av vattenglas + en slurk pillsner.
                Pilsner? För b-vitaminet? Värt att prova!

                Utmärkt, då har jag en plan!
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Det fins säkert folk är som med glädje låter dig komma hem och skörda "start kultur"! Om du tar alltihop....
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    PMDD där du plockar bort fosfat-delen helt, rejält med vattenbyten och gärna växter som kan snappa upp resterande fosfat som kan komma från kranvattnet. Vänta några veckor med total fosfatbegränsning så kommer kiselalgerna. Har du fisk som du matar mycket kommer du sannolikt aldrig lyckas fixa kiselalgsodling om du inte gör sjukt mycket vattenbyten eller har sjukt mycket välmående snabbväxare..

                    Ljusnivåer styr hur explosiv kiselalgsodling du vill ha.

                    I hightech CO2-akvarier med mycket ljus så kan en intensiv kiselalgsodling börja som ett svagt gråaktigt dis för att sedan bli en oherrans massa brunt slem över hela akvariet. På morgonen flyter dom omkring som ett dis för att senare på dagen fästa vid alla växter. Tror inte det är denna typen av kiselalgsodling du vill ha..

                    I icke CO2-berikade akvarier med mindre ljus blir det ofta den karaktäristiska bruna beläggningen på växter istället.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Justja! Rowaphos finns ju också! Borde vara perfekt för den som vill ha kiselalger!
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        #12
                        Matnyttig info då jag själv har börjat fundera på just detta.
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Då hade jag inte helt fel med andra ord.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            PMDD där du plockar bort fosfat-delen helt, rejält med vattenbyten och gärna växter som kan snappa upp resterande fosfat som kan komma från kranvattnet. Vänta några veckor med total fosfatbegränsning så kommer kiselalgerna. Har du fisk som du matar mycket kommer du sannolikt aldrig lyckas fixa kiselalgsodling om du inte gör sjukt mycket vattenbyten eller har sjukt mycket välmående snabbväxare..

                            Ljusnivåer styr hur explosiv kiselalgsodling du vill ha.

                            I hightech CO2-akvarier med mycket ljus så kan en intensiv kiselalgsodling börja som ett svagt gråaktigt dis för att sedan bli en oherrans massa brunt slem över hela akvariet. På morgonen flyter dom omkring som ett dis för att senare på dagen fästa vid alla växter. Tror inte det är denna typen av kiselalgsodling du vill ha..

                            I icke CO2-berikade akvarier med mindre ljus blir det ofta den karaktäristiska bruna beläggningen på växter istället.
                            Som vanligt bra info från någon som kan! Om man skall ha algerna som mat så kanske det funkar med diset? Tror du man skall ersätta NO med NH?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Som vanligt bra info från någon som kan! Om man skall ha algerna som mat så kanske det funkar med diset? Tror du man skall ersätta NO med NH?
                              pH<7 och ammoniumgödning låter logiskt?
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...