Mer belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    Mer belysning?

    Har ett nystartat kar på ca 200l som varit igång i 3 veckor nu. Det jag funderar över huruvida jag ska köpa mer belysning eller inte då mina växter ser lite hängiga ut. Har inte växter som ska kräva nån jättebelysning (bla javaormbunke, vallis, svärdsplanta). Har dock börjat få lite tofsalger så är fundersam om mer belysning kommer påverka dessa?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vad har du för belysning nu? antal rör? vilken typ? reflektorer?

    Kommentar

    • Salamader
      • August 2010
      • 99

      #3
      Hehe, ja det vore ju onekligen på sin plats och nämna det. Jag har 2 * 24w t5, ett powerglow och ett lifeglow. Är reflektorer i själva rampen.

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Mer ljus är nästan aldrig fel, men med de växterna du har borde det räcka med det ljus du har Använder du någon gödning? Prova med PMDD annars, billigt och bra
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • Salamader
          • August 2010
          • 99

          #5
          Tack för svaren! Ok, så mer ljus kommer inte leda till att algerna får fart ? Vad det gäller gödning har jag beställt pmdd och tänkte prova easycarbo vilket leder till nästa fråga egentligen. När är det bra att börja med gödningen ? Karet har nu varit i gång i ca 3 veckor.

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #6
            Gödning kan du köra direkt när du har växter i karet...
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • Salamader
              • August 2010
              • 99

              #7
              Ok då kör jag igång med gödningen. Vad det gäller belysningen, avvakta eller köpa en ramp till med tanke på alger?

              Kommentar

              • Klotte
                • February 2007
                • 621

                #8
                Jag tror inte ljusbrist är något bekymmer med de växterna du kör. Så kör med det du har, skulle det visa sig att du inte får ordning på växterna kanske du kan prova mer ljus framöver, ett ganska dyrt steg att byta ljus ju
                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                100 liter blandat...

                Kommentar

                • CyberLizard
                  • October 2009
                  • 165

                  #9
                  Jag har kört 2x39w T5 (1xPowerglo, 1xAquarelle) sedan i somras i mitt 160L SA kar med tämligen mycket växter. Jag tror jag skapat det himmelrike som trådalger kommer till efter att alla andra har rensat ur sina kar...

                  2x24w T5 bör räcka gott och väl för standardväxterna, det handlar nog snarare om att det är ett nystartat kar och att näringsnivåerna ska balanseras.
                  Projektråd 160L SA

                  Kommentar

                  • Salamader
                    • August 2010
                    • 99

                    #10
                    Hehe Cyber, ja då vet jag vad mina tar vägen om de skulle ge med sig.

                    Ok men då väntar jag lite med mer belysning och hoppas pmdd ihop med att vattnet stabilerar sig gör växterna lite gladare och algerna lite mindre nöjda.

                    Tackar för råden!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...