Ansa Vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiffy07
    • March 2010
    • 41

    Ansa Vallisneria

    Hejsan!

    Hur ansar man snyggast vallisarna? Mina växer ju som ogräs... Jag vill gärna ha långa som lägger sig på ytan, men det måste ju komma ner lite ljus till dom andra växterna.



    Mvh tiffy07
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    antingen klipper du de i toppen eller långt ner. spelar ingen roll vilket. bladen kommer fortsätta växa hus som helst.

    kanske kan dra bort ett par plantor?

    mina växer med som tusan men det är ju snyggt fast jag tar topparna på mina.

    Kommentar

    • tiffy07
      • March 2010
      • 41

      #3
      Ahha! Så du menar att även bladen man klipper topparna på fortsätter att växa?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        mina blad växte aldrig vidare bra efter att jag klippt dom, bättre att rycka dom äldsta och längsta bladen (hela bladet ska upp) tills du får lagom tjockt, då växer plantorna sig starkare och du får massor av färska och fina blad

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          min växer som tusan även fast jag klipper dom. o ja även de jag klippt. fyllde en halv spann med vallis-blad som bara slängdes. var ju iof efter ca 2 veckor. m,an vanligtsvis är det kanske 1/5 spann med blad.

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #6
            Sist jag hade akvarium så ryckte jag de äldsta bladen längst nerifrån när det var för mycket av dem. Skulle nog behöva lite jätte Vallisneria nu till nya akvariet, var lite klent med växter med nu.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              kanske kommer ha ett par skott om nån vecka

              Kommentar

              • tiffy07
                • March 2010
                • 41

                #8
                Jag vill ju gärna ha kvar dunklet som vallisarna ger när dom lägger sig på ytan. Jag provar nog att klippa lite mer först.

                Kommentar

                • Oscar Martinsson
                  • June 2010
                  • 121

                  #9
                  Klipp med sax!
                  De växer som bara den.
                  // Oscar
                  Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
                  Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...