Vad heter växten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan82
    • September 2010
    • 89

    Vad heter växten?

    Hej,
    Jag är rookie och köpte lite växter på affärn för ett tag sedan. En jag har ser ut som dill ungefär. Ljusgrön och fin till en början, men har nu den blivit brun och släpper små växtdelar hela tiden. Jag misstänker att det är denna som föder mina infusorier som trivs som fisken i vattnet just nu. Vad tror ni? Är den död/döende? Vad göra åt saken? Vad heter växten?
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    http://www.google.com/imgres?imgurl=...ed=0CCIQ9QEwBQ den?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21&SOK=1 kanske...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Denna?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Denna? http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1 Växer så det knakar men kan blir brun i topparna om den får brist på näring.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Fishface
            • October 2010
            • 385

            #6
            Jag har fyra sådana som PiaJo visade dig. Som Dexter säger, behandlar du karet för dina växter samt om det är samma växter som jag har, så kräver de mycket ljus?

            Kommentar

            • Johan82
              • September 2010
              • 89

              #7
              Ursprungligen postat av PiaJo
              Denna tror jag minsann att det är. Behandlar numera karet med EasyCarbo och en annan kompletterande grej. Men satte i växten som började släppa delar innan jag började med det. den står även i lite skugga av en annan växt.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                sessifloran kan bli brun av att du har för varmt i vattnet.. hur många grader har du i karet?

                Kommentar

                • Johan82
                  • September 2010
                  • 89

                  #9
                  25,5 cirka.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag har haft den i 30 grader utan några problem så det är inte tempen som är problemet i ditt fall. Göder du med något?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Det är inte Cabomba då? Den släpper lätt sina blad om man inte sköter den ordentligt...

                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Majki01
                        • May 2010
                        • 769

                        #12
                        ja ne 25.5 är inget problem. Kan vara något helt annat som jag inte kan svara på då.. Jag vet att den tillhör en av dom enklaste /mest snabbväxande sorterna. Dock så kan man ju få problem ibland. Jag vet att vid 27 grader i somras blev våra bruna och mycket fula.. men det är ju också olika.. tryckte ner lite näring i sanden så som 7kulor osv... så blev det bra igen!

                        Kommentar

                        • Johan82
                          • September 2010
                          • 89

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Det är inte Cabomba då? Den släpper lätt sina blad om man inte sköter den ordentligt...

                          http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21&SOK=1
                          Den är väldigt lik men har inte samma tjocka stam (kanske kommer med tiden?).

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Tvärtom, får den klenare stam är den på väg att tyna bort.
                            Jag tror det enklaste om du verkligen vill veta vilken växt det är, fota den och länka hit så kommer du även att få tips på hur du ska göra för att få igång den.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Johan82
                              • September 2010
                              • 89

                              #15
                              Ursprungligen postat av Majki01
                              ja ne 25.5 är inget problem. Kan vara något helt annat som jag inte kan svara på då.. Jag vet att den tillhör en av dom enklaste /mest snabbväxande sorterna. Dock så kan man ju få problem ibland. Jag vet att vid 27 grader i somras blev våra bruna och mycket fula.. men det är ju också olika.. tryckte ner lite näring i sanden så som 7kulor osv... så blev det bra igen!
                              Okej. jag flyttade den till en mer upplyst plats, har precis börjat göda med EasyCarbo och ProFito. Problemet är att jag har fått infusorier i karet. Min gissning är att det är de döda växtdelarna som de gillar. nackdelen är att när jag mörklägger dör växten mer och problemet upprepar sig. Har mörklagt nu ordentligt och hoppas att det är frid och fröjd om tre dagar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...