Vad har jag för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Vad har jag för alger?

    Hej svejs!

    Har fått några alger i mitt akvarium och skulle vilja veta vad det är för några. De dök upp i somras och har funnits kvar sedan dess, gissar att det från början berodde på andmatsinvasion -> dåligt ljus och att jag var borta mycket och därmed blev både vattenbyten och gödning väldigt oregelbundet. Är nog dags att byta lysrör nu också...

    Den ena växer mest på rötterna, lite på någon växt. Mörkt grönbrun, mjuka tofsar ca 0,5 cm långa. Sprutar jag EasyCarbo på den blir den snyggt knallröd och försvinner.

    Det andra tror jag är alger, sanden blir brungrön och liksom "ihopkakad", som om kornen klibbar ihop (blästersand). Rör man i den är det som ett lager längst upp som bryts sönder. Det är inte cyano, detta är liksom i sanden, inte ovanpå.

    Kan fixa bilder lite senare om det behövs.

    Bonusfråga: Vilka Juwel-lysrör ska man ha för att få ett snyggt, inte för gulaktigt, ljus?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bilder är inte fel. På den första låter det som toffsalger, den andra tror jag ändå på Cyano men som sagt en bild vore inte fel.
    Har du T5 eller T8 på rören?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      De smala lysrören, är det T5 eller hur var det nu?

      Har lite cyano i ett annat kar, tycker inte alls sand-algen är lik...

      Ska ta ett par kort, hade ett men det är för dåligt... Återkommer!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jepp, det är T5. Då är det troligt att det är Juwels egna T5 och det finns ännu så länge inte så många tillverkare till dessa. Gör en sökning här på Zoopet så får du iaf ett par träffar.
        Cyano kan se ut på lite olika sätt, men det är nog bäst att vänta på bild...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Äh, det vill sig liksom inte med fokuseringen...

          Jaja, kanske syns något sånär i alla fall.

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04849-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,4 KB
ID: 2128305Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04845-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,1 KB
ID: 2128306

          Sandalgen är mest framme vid rutan och runt några av växterna. Det ser ut ungefär som skräp men är tungt och kompakt och går inte att slamsuga upp.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Att det är toffsalger är ingen tvekan. Det som är i sanden är jag lite osäker på, men jag tror ändå att det är cyanobakterier som fått fäste där...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              instämmer med asnjo.

              välj juwels "color"-rör. de tycker jag funkar bäst för att få fram färgerna på fiskarna etc. det har en lite blåarer ton än "day"

              Kommentar

              Arbetssätt...