växtnäring i blomkrukorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • philesharer
    • October 2010
    • 1

    växtnäring i blomkrukorna

    Hej,

    Jag är ny på det här med akvaristik, läste någon grundläggande bok, och har nu börjat med ett planterat kar, inget avancerat, inga fiskar (några snäckor, amanoräkor). Jag har hunnit köpa på mig en stor flaska växtnäring innan jag hittade till PMDD.

    Nu undrar jag om den här flaskan med flytande näring som jag har liggandes, kan jag använda den till mina vanliga blomkrukor istället? (Den färgar akvarievattnet gult, så vill fortsätta med PMDD i karet framöver.)

    Tacksam för alla råd jag kan få.
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Självklart kan du det ..
    Till alla mina växter här hemma som inte är akvarierelaterade använder jag akvarievatten till att vattna som är fullt med pmdd osv.. Så 1 gång i veckan när jag har vatten byte så blir alla vanliga växter här hemma glada också!

    Du kan absolut använda akvarieväxtnäringsmedel till vanliga växter. MEN du kan inte använda vanligväxtnäring till akvarie .

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Jodå, det funkar för blomkrukor också. Eventuellt saknar den näring du har köpt makronäringsämnen (Nitrat, fosfat och kalium), men innehåller mikronäringsämnen som järn mm. Kolla på flaskan vad den innehåller...saknar den makronäringsämnena får du komplettera med dem om du vill ha en komplett gödning. Men det är ingen nackdel att ge lite extra mikronäringsämnen till blomkrukorna, heller.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...