Svenska vattenväxter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Svenska vattenväxter?

    Hellu.
    FInns det svenska vattenväxter som skulle funka i akvarium?
    Vilka och vad måste man i sådana fall tänka på (gällande sjukdomar och dylikt)
    All we are, we are.
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Sjukdomar och sånt har jag ingen aning om. Men en slags hornsärv finns det som funkar riktigt bra. Är rätt lik den du hittar i affären fast den har en mindre omkrets. Men prova med lite olika, vissa funkar och vissa funkar inte. Det är typ 1/3 som klarade sig för mig.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Vad som fungerar beror ju på typen av akvarium. I ett varmt akvarium är det främst andmat som växer bra, ofta klart bättre än vad man önskar sig. Hornsärv och vattenpest trivs också men det är bättre att gå på varianterna som finns i handeln än att ta vilda, de packar ofta ihop framåt hösten.

      I ett svalare akvarium finns mer som kan gå bra. Dyblad är en trevlig flytväxt som påminner om näckros, mindre exemplar av gul näckros funkar också bra. Vattenbläddra är en intressant växt men eftersom den äter smådjur så får man tänka på vad man har den ihop med. Källmossan liknar i mycket javamossa men tål inte hög temperatur. Vattenblink, hårslinga och möja har andra använt med framgång.

      För många av de här växterna är det nödvändigt med en viloperiod med sänkt temperatur och ljus om man skall ha dem som fleråriga. Några arter kan växa kontinuerligt som t ex andmaten men andra lägger gärna av framåt hösten. Det kan också finnas olika former, vår hornsärv bildar framåt hösten t ex särskilda viloknoppar medan andra former glatt växer vidare så länge förhållandena är lämpliga.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Höstlånke, vattenaloe (skitsnygg i akvarium), axslinga (kräver MYCKET ljus), kransalger (Nitella lättast), vattenbläddra, korsandmat, vårtsärv, krusnate (grymt snygg men kräver mycket näring och ljus). Näckmossa är svår i varmt vatten. Braxengräs, notblomster, sylört, strandpryl har jag aldrig klarat av. Nålsäv är det många som odlar.

        Kommentar

        Arbetssätt...