Växt-problem !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #16
    Antalet watt du har delat med antal liter t.ex. Har du 15 w lysrör och 54 liter akvarei så delar man 15 med 54 och får 0,27 watt/liter
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • CizziB
      • January 2004
      • 115

      #17
      Ursprungligen postat av Klotte
      Antalet watt du har delat med antal liter t.ex. Har du 15 w lysrör och 54 liter akvarei så delar man 15 med 54 och får 0,27 watt/liter
      Alltså 36+36/375?
      Det som inte tar död på en, gör en starkare!

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #18
        Japp, om du har två 36 watts rör och 375 liter vatten så har du (36+36 / 375) 0,19 w/liter
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av hannesc
          15 w är rätt lite för 52l ör bara 0,28W per liter. man vill gärna hamna runt 0,5W per liter. så ett rör till hade inte vart fel
          beror som sagt var på vilka blommor man har.

          har inte ett kar med mer än 0,3W / liter.

          3 kar ligger nere på 0,2W / liter.

          och i alla kar (5 st) (utom 1) växer det som fasen, får skoga med jämna mellanrum.

          men....men....så har jag blommor som gillar / tål lite svagare belysning.

          cryptos / jättevallisar / anubias.....får slänga 4-5 ordentliga nävar med hornsärv varje vecka.....

          såååå....ljusmängd är egentligen bara avhängigt vilka blommor du har i karet.

          i ett normalt sällskapskar så skulle inte jag gå över 0,35-0,45W / liter.

          allt över det anser jag vara "överkurs".....ungefär som med fiskar, vissa kräver lite (nybörjare, ex guppies),
          vissa kräver mycket (medelnivå, ex malawisar), vissa kräver väldigt mycket (experter, ex ciklider från iran)


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          Arbetssätt...