Anubias svälter ihjäl......!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Anubias svälter ihjäl......!!!!

    Hubba !

    Har tre anubiasplantor modell medium / large.

    Storleken är cirka 25x25 i basen och cirka 30-35 höga.

    De håller på att svälta ihjäl. Alla bladen som är lätt 8-12 cm i diameter,
    är gula, har hål isig, fransiga kanter, osv osv.

    Rotstocken som är som en två tummar i diameter, cirka 25 cm långa
    skjuter nya blad hela tiden, ser gröna och fina ut upp till cirka 4-5 cm i diameter.

    Vad göra....?

    Jo,,,tillföra näring naturligtvis.

    Vilket jag skall göra.

    Men jag står för en större makeover på karet, och då skulle jag vilja börja från scratch.

    Jag skulle vilja ansa stockarna helt från blad, kapa dom i 2-3 lika längder,
    och plantera dom på strategiska ställen.

    Och därefter börja mata dom med adekvat näring.

    Frågan som uppkommer.......går detta ?....Eller är det bara ett konstigt sätt att
    avliva blommor på ?



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    bumpar upp frågan eftersom jag tänkte ner och rådda i karet vid 08.00 imorgon.......



    ...
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Jag är inte helt säker på min sak, men tror jag läst att anubias behöver ca 3-4 blad på varje rotstocksbit för att ta sig när man ska dela den, så jag skulle nog inte ta bort alla blad om jag vore du.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        .

        mer input ?




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          Jag har haft stockar helt utan blad, men med lite rötter, som har tagit sig och kommit tillbaka. Samma Anubias har även stått i köksfönstret och växt ovan vatten ett tag när jag ville speeda upp den De är tåliga
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          Arbetssätt...