bäst förhållanden för mossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antiss96
    • April 2010
    • 16

    bäst förhållanden för mossa

    Hej

    Jag har under förra helgen startat upp mitt Cocoon 3 akvarium som legat och vilat en stund. Som bottenmaterial har jag så kallat "Ferti soil". Jag har köpt en snygg rot som jag fäst "Pellia" på och vill få de bästa växtförhållanden för den. Jag kommer senare att sätta in taiwanmossa, Willowmossa och riccia och eventuellt några räkor. Orginallysröret till akvariet har gått sönder så just nu har jag en "Vanlig" lampa i hållaren. Jag har försökt leta efter information om vilken belysning, CO2 samt näringsmängd jag ska ha men har inte hittat något exakt svar. Därför hade jag tänkt få svar här.

    Vilken lampa bör jag ha i lamphållaren för bäst effekt? Eller ska jag ha en helt annan armatur?
    Vilken näring bör jag ha för bäst effekt? Går vanlig "mäsk-CO2" bra?

    Tack på förhand

    /antiss96
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau
  • pwrdesign
    • January 2003
    • 384

    #2
    Spännande! Håller själv på att förbereda mitt lilla yngelkar för lite mossa som anländer från ML om nån vecka, så jag går i ungefär samma funderingar som du! Har idag en GAMMAL armatur som jag satt 2 st 7w lågenergi i just nu... måste nog bytas ut...

    Som tillskott kör jag med Happy Carbo till en början... I förlängningen blir det Co2 system dock!

    Finns många mosskunniga här, så du kommer garanterat få svar!
    Lycka till!
    Malawi 540 Liter
    26 Liter Aquascaping

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Kul! Ska själv också sätta upp ett mosskar i dagarna för räkor och yngel. Har inte hunnit läsa in mig så hemskt mycket på mossa men kan dela med mig av vad jag hittills har läst och erfaret tidigare.
      Ljus verkar inte vara av större betydelse för de flesta mossor, hellre för lite än för mycket verkar vara rätt medicin
      Men man bör nog ändå satsa på riktig akvariebelysning och inte glödlampor eller något sånt. EC är jag osäker på om det hjälper eller stjälper men det vet nog någon bättre. Annars verkar tålamod vara det viktigaste, mossan tar lång tid att fästa och börja växa så man ska akta sig för att flytta den och även ändra andra förutsättningar i karet som ljus och temperatur.

      Vi får hålla igång den här tråden och hjälpa varandra att få snygga mösskärm!
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • antiss96
        • April 2010
        • 16

        #4
        Okej, så ljus är inte så viktigt eller? Jag tyckte jag läst någon stans att mossa vill ha medium ljus men på olika sidor står det olika, det är därför jag vände mig hit.

        Föresten, Jag köpte Fertisoil mest för räkornas skull förut men är det så att det ger näring åt växter? Har för mig det, får kolla upp det.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Har läst att just Pellia växer riktigt långsamt men CO2 och PMDD skall tydligen kunna "få fart" på den.
          Räkbiten


          Kommentar

          • pwrdesign
            • January 2003
            • 384

            #6
            Mosstråden MOSS-te hållas vid liv
            Lite bilder på mina nu fastsurrade mossor!



            Malawi 540 Liter
            26 Liter Aquascaping

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vad är det för brunt material som pellian växer på som du surrat fast?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • pwrdesign
                • January 2003
                • 384

                #8
                Det var så jag fick mossan, så jag antar det är rotsystemet
                Malawi 540 Liter
                26 Liter Aquascaping

                Kommentar

                Arbetssätt...