Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faraderen
    • February 2010
    • 52

    Alger

    Såg detta idag när jag satt och kikade i 300L karet.

    Vad ska jag göra nu?

    Har två ancistrusmalar och göder med PMDD 1 gång i veckan.
    Lyset är på mellan 10-22.
    I karet finns även en hög med mollys (dom ynglar ju av sig nå så fruktansvärt..) , 4 guramis, 5 botior.

    Bilder: (Ursäkta bildkvalitèn , jag kan inte med min kamera än )







  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag tror du har för dåligt ljus? vad har du för belysning? sen är det ju rätt snygg när det blir lite alger på inredeningen då det ser mer naturligt ut. alger är inte alltid dåligt.

    Kommentar

    • marcus85
      • September 2010
      • 55

      #3
      om du nu inte vill ha det så, så bör du kanske köpa 2 ancistrus till då jag tycker dem är dem mest aktiva malarna som jag hat haft iaf. Som hannesc säger med dåligt ljus kan säkert stämma och du kan även dra ner på lystiderna med iaf 2 timmar. Kommer där in mycket dagsljus på akvariet?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag har t'nt mellan 6-22 vilkat är 16 timmar om dagen o har inga algproblem.

        Kommentar

        • marcus85
          • September 2010
          • 55

          #5
          Nä det behöver såklart inte vara ett problem men nu vill han bli av med en massa alger så då bör det underlätta om hans lysperioder är något kortare

          Kommentar

          • Faraderen
            • February 2010
            • 52

            #6
            Hejsan. Jag har två lysrör, ett Power- Glo och ett Aqua Glo.

            Har tänt mellan 10-22, men har sänkt nu till 10-20.

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Hej!
              Om lysrören är relativt nya så ska du bara ha tänt ca 5-7h i början för att undvika ökning av alger.

              Du kan även mata Ancistrus lite mindre så äter den mer alger.
              Ännu ett tips är att köpa en siamesisk algätare som är väldigt effektiv på tråd och toffsalger. den växer väldigt fort och kan bli lite otrevlig, tyvärr men den är väldigt effektiv

              Att medecinera bort algerna ska ju också gå, fast hur effektivt det är vet jag inte riktigt. Testar själv det nu

              Kommentar

              • Faraderen
                • February 2010
                • 52

                #8
                Har funderat på siamesiska algätare, hur många såna bör man ha för att dom ska trivas?

                Kommentar

                • marcus85
                  • September 2010
                  • 55

                  #9
                  siameser så vitt jag vet trivs bra ensamma men kanske bör skaffa dig 2 sådana då dem är väldigt flitiga, att mata dina malar med tabletter 1 gång i vecka tycker inte jag skulle vara för mycket men det är möjligt att dem har blevit bortskämda på det.. Lite fler malar så borde det gå bättre då jag anser att du bör ha iaf 4 algätare speciellt om du har mycket alger

                  Kommentar

                  • Lineli
                    • February 2010
                    • 565

                    #10
                    En siamesisk algätare kan bli 15cm. Det går att ha fler om man har stort utrymme men de kan vara rätt otrevliga, särskillt när de blir större.
                    De växer snabbt och kan bli lite lata när de blir större. Jag skulle hellre köpa någon mer Ancistrus el Otocinclus fast de tar ju inte toffsalger.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...