Växter/blad har fått "skägg". Trådalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_Ace
    • April 2010
    • 78

    Växter/blad har fått "skägg". Trådalger?

    Nu har växterna börjat fått skägg på sina blad, så jag antar att detta är alger.
    Och det har börjat frodas ganska snabbt nu.

    Har 1 skäggmunsmal, men jag antar att den inte tar alger som är på växter, ex vattenpest.

    Karet ligger på 63l.
    Haft akavariet sedan April och utan alger.
    Har växter, relativt mycket. Och en del snabbvxäande.

    2 Fullvuxna Dalmatinermolly, 2st 4cm, 2st 2cm.
    10 Neontetror.
    1 skäggmunsmal, ca 10cm

    Gödning är PMDD 1ggr/vecka.
    Vattenbyte ca 10l/vecka.
    20l 1ggr/månad.

    Som sagt, har haft samma rutiner på vattenbyten, gödning, matning och belysning sedan April. Så hur kan jag stoppa detta?
    Mvh
    Andreas
    Bifogade filer
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sitter i samma båt, dock med ett nystartat kar som haft lite svängiga nivåer, och kom nyss hem med 4 äppelsnäckor. Återkommer om de gör någon nytta.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det ser ut som staghornsalger, försvinner av sig själv när karet stabiliserat sig.
      Du kan rensa dem mekaniskt under tiden så kortar du ner tiden du ser eländet i karet. Kommer sig av svajiga amonium/ureanivåer pga övermatning eller kraschat filter om jag inte minns fel...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Kan meddela att äppelsnäcksexprimentet blev synnerligen kortvarigt och misslyckat. Nog åt de alger allt... de som råkade följa med när de glupskt slukade hela kvistar och blad av mina växter... :/

        Blev en mekanisk rensning istället och snäckorna får gå i isolering där de får smaska på de blad jag tagit bort som var för översållade av alger för att få vara kvar.

        Har börjat pytsa i halv dos av EC också, något som iaf inbromsat algtillväxten tycker jag mig se. Är ju också som sagt medveten om att det svajat lite med värdena så Ansjo har nog rätt i att det kommer att stabiliseras och lugna sig.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Låter som om du fick fel äppelsnäcka. Pomacea bridgesii är säker med växter, Pomacea canaliculata äter allt, från växter till andra snäckor och tillochmed sjuk fisk. Ingen av dem är särskilt effektiva mot alger.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Du har rätt, måste vara fel snäcka. Ska lämna tillbaks dem i morgon.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • lollerpoop
              • July 2010
              • 7

              #7
              jag tycker det där ser mer ut som penselalger,en av dom värsta algsorter som finns,har själv en massa i mitt kar.
              Vad jag läst på google så kan det förekomma när man har hög halt av ammonium och fosfat.
              Har kämpat för att bli av med den nu i 2 månader med mekanisk rengöring och ca 10% vattenbyten i 1 vecka.
              Resultatet = blev inte av med algerna växer fortfarande =/
              Mitt råd är att kolla runt på nätet o prova dig fram om det nu är penselalger.
              Oxå hört att siamesisk algätare äter på denna alg.
              Lycka till!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Penselalger är garanterat vad jag har efter att bildgooglat och läst lite. Verkar vara en ihärdig rackare. Vill helst inte sätta i siamesiska algätare igen, men det var faktiskt just när jag tog bort den jag hade algerna började dyka upp. Men jag slutade också med EC då så jag hoppas att det kan lindra problemet, sen ska jag vara noggrann med att rensa attackerade blad också.

                Kan UV-ljus hjälpa mot dessa? Tänker mig att de sporer som de, vad jag förmodar, sprider sig med kan knäckas av UV:t? Jag har nämligen en UV-mojäng som ligger och skräpar här...
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • lollerpoop
                  • July 2010
                  • 7

                  #9
                  Vad jag har hört så hjälper UV inte mot just rödalger...

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Kan lyfta tråden och meddela att punktdosering EC och 3 siamesiska algätare gjort att jag fått läget under kontroll. Inte kul med siameser i ett SA-kar men vad gör man... :/
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      #11
                      Ursprungligen postat av Moving Waves
                      Kan lyfta tråden och meddela att punktdosering EC och 3 siamesiska algätare gjort att jag fått läget under kontroll. Inte kul med siameser i ett SA-kar men vad gör man... :/
                      Välkommen till klubben, ville inte heller ha siameser, men de är överlägsna på att äta alger
                      Skönt att det har löst sig i alla fall
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • Andreas_Ace
                        • April 2010
                        • 78

                        #12
                        Det senaste jag gjort är totalt 2st vattenbyte 50%, mat var 3e dag till fisk.
                        Tog bort angripen vattenpest och behöll dem "friska". Tvättade mina övriga blad växter under rinnande vatten.
                        Dagen efter så hade algerna angripit en annan bladväxt som inte verkade vara "infekterad" tidigare och det ganska rejält.

                        Var över hos Bromma Zoo idag. Frågaede om jag skulle ersätta mina nuvarande växter eller ta till ngr siameser.
                        Så det blev 4st små siameser enl deras önskemål.

                        Får uppdatera om det händer något.

                        Kan passa på att fråga.
                        Kan PMDD påverka dessa saker något?
                        Dosering osv?
                        Anv ca 5ml av varje flaska.
                        Karet är på 60liter
                        Senast redigerad av Andreas_Ace; 18 October 2010, 21:33.

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          Siameser är ju inte så roligt i ett såpass litet kar heller. Jag fick liknande alger nu under hösten och skaffade en siames, fasen vad fort den växer och dom blir ju hyfsat stora :s
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          Arbetssätt...