Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    Det går nog bra att hälla det kokande vattnet över gruset om det ligger i ganska tunna lager. Bäst effekt får du säkert om du kokar det. Själv har jag aldrig någonsin kokat grus utan brukar nöja mig med att använda varmast möjliga vatten från vattenkranen.

    Matlagningskastrullen lär knappast ta någon smak av gruset och inga bakterier överlever ju så det är bara att tuta och köra

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      Ursprungligen postat av hawkse
      Det går nog bra att hälla det kokande vattnet över gruset om det ligger i ganska tunna lager. Bäst effekt får du säkert om du kokar det. Själv har jag aldrig någonsin kokat grus utan brukar nöja mig med att använda varmast möjliga vatten från vattenkranen.

      Matlagningskastrullen lär knappast ta någon smak av gruset och inga bakterier överlever ju så det är bara att tuta och köra
      Tack för svar! Jag förstod det som att jag måste koka för att bli av med algmattan men vi får se hur jag gör.

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        defdac: Hur mycket MgSO4.7H2O ska jag blanda ut med 25 ml Micro och 5 g K2SO4 i en 500 ml flaska? (Påsarna kommer i 250 gram.)

        Kommentar

        • dreas
          • August 2005
          • 264

          Har nu läst hela tråden med ett STORT intresse och undrar genast... hur har det gått?

          Kommentar

          • Anki L
            • August 2011
            • 606

            Instämmer med föregående- hur har det gått? Har själv fått ett gäng tofsalger efter slarv med EC.
            350 l

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              Kul med intresse! :-)

              Jag byter ca 10 l vatten/mån och slabbar i övrigt minimalt i karet. Ger 20 ml micro+ i veckan, när jag sänkte till 10 steg nitratet till en bra bit över 20, när jag ger 20 ml håller det sig på ca 10-15 (vet inte om det har något samband men det verkar så). Fiskarna har helt slutat visa sjukdomstecken och dö. Har haft 1 dödsfall på väldigt många månader och ingen som är sjuk (peppar peppar).

              De lila/svarta tofsalgerna har i stort sett försvunnit. De har dock haft en lite uppblommning ett tag nu men inte i några mängder (än så länge). De gröna tofsarna/luddet och numera skägget förökar sig dock som satan. Allt är grönt från bakgrund, stenar, grenar och botten har en tjock grön matta som kväver bottenlevande växter (de som finns kvar). Det suger men jag har inte haft ork att riktigt försöka göra något åt det, det är som det är. Och detta är tusen gånger bättre än de lila tofsarna som jag hatade. Trådalgerna finns också kvar men jag försöker hålla efter det någorlunda med de ruggade blompinnarna.

              På det stora hela verkar både fiskar och växter må bättre nu, det känns mer lugnt och stabilt i karet. Att jag i stort sett blivit av med lila tofsalger, staghorn och allt vad det nu är är fantastiskt. Tar av framrutan någon gång i månaden om ens det.

              Kommentar

              • Anki L
                • August 2011
                • 606

                Jag tänker testa om inte EC tar bort algerna. Men än på två veckor märker jag ingen skillnad. Vågar inte göra vattenbyten så sällan som en gång i månaden. Är jag för feg då?
                350 l

                Kommentar

                • vickson
                  • May 2010
                  • 760

                  Ursprungligen postat av Anki L
                  Jag tänker testa om inte EC tar bort algerna. Men än på två veckor märker jag ingen skillnad. Vågar inte göra vattenbyten så sällan som en gång i månaden. Är jag för feg då?
                  För mig gjorde EC ingen skillnad alls men jag vet många som tycker det funkar mot tofsalger. Jag kände precis som du, men när inget annat hjälpte så provade jag och ångrar det inte en sekund, tvärtom. Prata med kunniga som du litar på så får du säkert bra råd hur just du ska gå till väga. Berätta gärna om ditt kar och vad som är problemen?

                  Kommentar

                  • toggaj
                    • November 2009
                    • 220

                    [QUOTE=Anki L;1573645]Jag tänker testa om inte EC tar bort algerna. Men än på två veckor märker jag ingen skillnad. Vågar inte göra vattenbyten så sällan som en gång i månaden. Är jag för feg då?[/QUOTE

                    Ja

                    Kommentar

                    • Anki L
                      • August 2011
                      • 606

                      Vill inte riktigt ändra på vattenbyten eftersom det var när jag slarvade med detta i julas som Tofsalgerna dök upp. Sen så har jag många malar som skitar ner kopiöst.
                      Jag slarvade med EC och vattenbyten och när jag läser denna tråd anar jag även att PMDD dosen är lite låg.
                      Fattar jag det rätt att man kan dubbla dosen PMDD och då ge den andra halvan några dagar efteråt?
                      Alltså en dos efter vattenbyte och sen en till dos?
                      Mina vattenvärden är ok och fiskarna mår bra- eller tja. Mina Ancistrusyngel har dött en efter en i veckan troligen pga det större vattenbytet jag gjorde förra helgen.
                      Ska försöka ta bilder ikväll.
                      Senast redigerad av Anki L; 11 February 2012, 09:12.
                      350 l

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        Oj vad bra denna tråden är. Nu kan man ju nästan bli kompis med sina alger när man läser om hur de fungerar och varför.
                        Ska ta mig tid en dag/kväll och läsa igenom allt grundligt.



                        Det är nog vara bra att puffa upp den en bit också..
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Om ni tycker allt ser bra ut förutom lite alger eller cyano som hänger kvar så kan ni testa punktbehandling med väteperoxid.
                          Om inte annat kommer det att se ut som en Merelyn Monroe peruk i akvariet. Men tänk på att det är ett blek/desifektions medel så ta det lite lugnt så ni inte knäpper för mycket bra bakterier. Fördelen med det mot EC är att det bara blir vatten och syrgas kvar i akvariet.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          Arbetssätt...