Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

    Hej!
    Behöver hjälp hur jag ska tänka med detta.

    Fakta om karet:
    - 200 l (faktiskt vattenmängd 150 l)
    - Ljus 2 x 30 w + reflektorer
    - tidigare tänt 11 h/dygn, sen en vecka tillbaka 10 h/dygn (kommer dock in visst ljus i karet på förmiddagen)
    - filter: Eheim 2213 och Aquael fan 3+
    - gödning: PMDD 15 ml eller 20 ml - KNO3 ibland mindre än övriga.
    - Vattenvärden: PH 8, KH 6, nitrat 12,5-25 enl dropptest.
    - Vattenbyte 1 ggn/v á 33 %, skvätter då i 20 ml easy life.
    - Invånare: kardinaltetror, mosaikgurami, rubingurami, kuhliiålar, otocinclusar och amanoräkor (har haft nåt skit i med kliande fiskar och några dödsfall, vet dock inte vad det är).

    Växter som trivs:
    - Javaormbunke, Limnophila sessiliflora/Gälört, Anubias barteri, Cryptocoryne beckettii, taiwanmossa

    Växter som funkar halvt-om-halvt:
    - Svärdplanta (växer dock inte på höjden men det kan vara så att de inte hinner eftersom jag gallrar så mycket på grund av algerna, kommer nya skott - vissa kan dock vara ljusa/gula)
    - Vallisneria spiralis (växer inget vidare, vissa blad blir gula, sen bruna och går sönder men det kommer nya skott och den dör inte helt)

    Växter med problem:
    - Bacopa caroniana (fick förra veckan, klämda i transporten så det kan bero på det men bladen går sönder - blötes liksom upp - och lossnar)
    - Vattenspikblad (växer ok emellanåt men blad långt nere blir gula, många av bladen får "bruna kanter" - inte alger utan det ser mer ut som att själva bladet blir brunt runtom, mycket grönalger har gjort att jag gallrar bort nästan hela tiden).
    - Crinumlök (tynade bort och löstes upp, plockades bort)

    Alger
    -Gröna alger som sitter stenhårt på blad, kan vara prickalger som brett ut sig?`Mest på svärdsplantorna och vattenspikblad.
    - Tofsalger - både svarta, bruna och gröna?
    - Trådalger?
    - Andra alger?


    Mina frågor är:
    - vad beror dessa olika alger på (skulle vara skönt att förstå mekanismen bakom t ex blåhedvigalg gillar mycket ljus, lila pruttalg gillar lite ljus och mycket nitrat)?
    - vad beror det på att vissa växter som inte ska ha jättebehov av CO2 eller mycket ljus inte vill växa (har pratat med fler med samma förutsättningar gällande detta som säger att det växer som ogräs hos dem) eller är det ljuset och CO2 trots allt (i så fall byter jag växer då det inte är aktuellt med varken mer ljus eller CO2)? Kan det vara nån näringsbrist?
    - hur bör jag dosera pmdd med tanke på växternas behov, alger och att jag redan nu har över 12,5 nitrat? Jag har tidigare tänkt att jag doserar efter den faktiska vattenmängden och tänkt att jag har "normalt" med växter men det kanske är feltänkt?

    Bifogar lite bilder på hela karet för att få koll på växtmängden och lite närbilder på alger.

    Är jättetacksam om nån kan hjälpa mig bena i djungeln.
    Bifogade filer
  • Hörnsten
    • January 2010
    • 123

    #2
    Jätteintressant om någon kan komma med ett svar. Jag har inte direkt något svar, men under semestern när jag slarvade med vattenbyten och gödning, hade solljus in i akvariet en del av dagen och CO2 tog slut så lyckades jag skapa en respektabel algodling. Efter att ha återupptagit akvarieskötseln, köpt ett par zebrasnäckor och ett gäng amanoräkor så börjar det ordna upp sig.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Den gröna cladophoratussen som börjat växa på din rot skulle vissa växtakvarister vara *grymt* avundsjuka på. Jag har sett riktigt duktiga växtakvarister som lyckats scape:a med just den algen, men det är svårt.

      Mer glada nyheter: Toffsalgerna håller på att dö, det är då dom blir sådär röda. De röda hårda "prickalgerna" är nedbetade toffsalger, förmodligen av dina räkor.

      De gröna hårda prickalgerna är också ett ganska "bra" tecken. Dom uppkommer bara i ganska friska växtakvarier när man göder lite för lite - vilket gör att vi kommer in på din nitrathalt. Dina uppmätta värden skvallrar om att du kör med Tetras NO3-test, stämmer det? Isåfall kan du lugnt bortse från dessa testresultat och visar det på 12,5 ppm NO3 så har du i princip inget nitrat alls. Det är ett fantastiskt dåligt nitrat-test. Jag har för mig att det visar över 25 ppm när jag ligger på en dosering på runt 5-10 ppm nitrat vilket är lagom.

      Eftersom de gröna prickalgerna tyder på för lite gödning (fosfat specifikt) så föreslår jag att du dels börjar dosera lika mycket av allt och inte skippar KNO3 och dels ökar doseringen till runt det dubbla. Svärdsplantorna är misstänkt nitratbrist-bleka, och det kan mycket väl vara för snål PMDD-dosering som gör att vissa växter har det kämpigt. Speciellt som att du har en L. sessiflora som trivs. Den strippar näring som besatt.

      Översiktsbilden av akvariet tycker jag ser otroligt lovande ut. Inte mycket som är fel, bara några få algangrepp som man bara ser när man kryper nära med kameran. Jag tror att med så mycket glada växter så har du med *mycket* stor sannolikhet mycket låga näringsnivåer med enbart en enkeldos PMDD där du dessutom skruvat ner KNO3-doseringen. En enkeldos PMDD är väldigt svag. Kommer man upp i så mycket växtmängd som du har måste du öka doseringen. Jag skulle köra 40 ml av varje flaska.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Staghornalgerna i mossan skulle jag rulla upp på en uppruggad grillpinne. Jag gör såhär i ena änden med en kniv, och då blir den en veritabel trådalgsmagnet:
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Den gröna cladophoratussen som börjat växa på din rot skulle vissa växtakvarister vara *grymt* avundsjuka på. Jag har sett riktigt duktiga växtakvarister som lyckats scape:a med just den algen, men det är svårt.
          har med lyckats få denna på en av mina grenar i räkvasen. tokglad för den!

          men har också¨massa staghorn o det är ett helvette att bli av med. som du säger så kan man rulla upp det men det kommer bara mer o mer.o man får med massa mossa hela tiden när man drar bort... skit.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Är du säker på att det är Staghorn och inte Cladophora du har i din mossa hannesc? Staghorn brukar nämligen inte hålla sig kvar. Den växer explosionsartat en liten stund, pga en ammoniumspik/instabilitet, och sedan dör den ut. Cladophora däremot är mer ihållande då den gillar ungefär samma förhållanden som växter, och kan vara speciellt ihärdig i mossa och nålgräs.

            Det är nog inte Staghorn i mossan på bilden i den här tråden. Det är sannolikt döende Cladophora som börjat bli grå. Staghorn har mycket grövre trådar. I den här bilden ser man grå Staghorn och lite grön Cladophora för att visa på olikheten:
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jag får la ta en bild o skeppa upp så får du avgöra defdac. är inte så haj på olika alger.

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #8
                Tack vad GLAD jag blir för svar!

                Ursprungligen postat av defdac
                Den gröna cladophoratussen som börjat växa på din rot skulle vissa växtakvarister vara *grymt* avundsjuka på. Jag har sett riktigt duktiga växtakvarister som lyckats scape:a med just den algen, men det är svårt.

                Mer glada nyheter: Toffsalgerna håller på att dö, det är då dom blir sådär röda. De röda hårda "prickalgerna" är nedbetade toffsalger, förmodligen av dina räkor.

                De gröna hårda prickalgerna är också ett ganska "bra" tecken. Dom uppkommer bara i ganska friska växtakvarier när man göder lite för lite - vilket gör att vi kommer in på din nitrathalt. Dina uppmätta värden skvallrar om att du kör med Tetras NO3-test, stämmer det? Isåfall kan du lugnt bortse från dessa testresultat och visar det på 12,5 ppm NO3 så har du i princip inget nitrat alls. Det är ett fantastiskt dåligt nitrat-test. Jag har för mig att det visar över 25 ppm när jag ligger på en dosering på runt 5-10 ppm nitrat vilket är lagom.

                Eftersom de gröna prickalgerna tyder på för lite gödning (fosfat specifikt) så föreslår jag att du dels börjar dosera lika mycket av allt och inte skippar KNO3 och dels ökar doseringen till runt det dubbla. Svärdsplantorna är misstänkt nitratbrist-bleka, och det kan mycket väl vara för snål PMDD-dosering som gör att vissa växter har det kämpigt. Speciellt som att du har en L. sessiflora som trivs. Den strippar näring som besatt.

                Översiktsbilden av akvariet tycker jag ser otroligt lovande ut. Inte mycket som är fel, bara några få algangrepp som man bara ser när man kryper nära med kameran. Jag tror att med så mycket glada växter så har du med *mycket* stor sannolikhet mycket låga näringsnivåer med enbart en enkeldos PMDD där du dessutom skruvat ner KNO3-doseringen. En enkeldos PMDD är väldigt svag. Kommer man upp i så mycket växtmängd som du har måste du öka doseringen. Jag skulle köra 40 ml av varje flaska.
                Tack för ett väldigt utförligt svar! Jag tycker de där tofsalgerna växer på hela tiden med nya tofsar, bara sista veckan tycker jag att det har kommit fler men då kanske de är på g ändå. Hoppas det. De som sitter på bakgrunden och är gröna (de fick jag inte med på foto tyvärr) växer dock glatt, men de ser jag ju inte så om de inte tar över hela karet så...

                Gällande nitrattestet så är det mycket riktigt Tetras NO3-test men också eSHas aquaquicktest som visar samma värde (mellan 10 och 25). I början visade eSHat 0 och det har stigit allteftersom. Tänkte att när båda visar samma så borde det vara okej trots att jag vet att såna där remsor inte är något bra men så var det alltså inte. Finns det något NO3-test som är bra? Är det andra värden jag bör kolla upp med tanke på lagom mängd växtnäring?

                Så jag ska dubbla PMDD trots att jag endast byter 33% i veckan? Hur vet jag att det inte blir för mycket - kan jag kolla det med tester? Klarar alla fiskar och räkor det? (ja jag är en hare men det har varit så mycket strul, sjukdom och fiskdöd att jag orkar inte att allt bara knalldör).

                Ursprungligen postat av defdac
                Staghornalgerna i mossan skulle jag rulla upp på en uppruggad grillpinne. Jag gör såhär i ena änden med en kniv, och då blir den en veritabel trådalgsmagnet:
                http://www.flickr.com/photos/defdac/...7606578296156/
                Jo jag har rullt upp en del men som hannes säger kommer det även med en hel del mossa. Ska prova din pinne. Är det bara att fortsätta tråda med jämna mellanrum eller kan man påverka den på nåt sätt?


                Ursprungligen postat av defdac
                Är du säker på att det är Staghorn och inte Cladophora du har i din mossa hannesc? Staghorn brukar nämligen inte hålla sig kvar. Den växer explosionsartat en liten stund, pga en ammoniumspik/instabilitet, och sedan dör den ut. Cladophora däremot är mer ihållande då den gillar ungefär samma förhållanden som växter, och kan vara speciellt ihärdig i mossa och nålgräs.

                Det är nog inte Staghorn i mossan på bilden i den här tråden. Det är sannolikt döende Cladophora som börjat bli grå. Staghorn har mycket grövre trådar. I den här bilden ser man grå Staghorn och lite grön Cladophora för att visa på olikheten:
                http://www.defblog.se/picture/1728.html
                Ja trådarna har gått från att vara väldigt gröna (så att man inte såg skillnad mellan dem och och mossan) till att bli mer gråaktig. När man får upp den ur karet är den dock grön runt fingrarna.

                defdac: du verkar så otroligt insatt i detta, finns det något "enkelt" ställe där man kan kolla vad som gynnar olika alger, vad olika näringsämnen gör för alger och växter och vilka nivåer detta sker på? (Önskar jag kunde krypa in i din hjärna och bara suga åt mig information. )

                Undrar också hur jag ska tänka kring andmaten - hur mycket skymmer den växterna under? Guramisarna gillar att ligga där under och jag har hittills inte sett att växterna under den växer sämre (snarare har de mindre alger). Jag har låtit andmaten växa fritt nu när jag fick alger och hoppades att den skulle konkurrera ut den göra kanske mer skada än nytta?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Finns det något NO3-test som är bra? Är det andra värden jag bör kolla upp med tanke på lagom mängd växtnäring?
                  Nej. JBLs NO3-test är minst dåligt.

                  PMDD är bra för du vet exakt vad du doserar (1 normaldos ger dig 5 ppm NO3, 0,5 ppm PO4 och 0,1 ppm Fe). Detta kan du lita på till 100%. Just nitrathalten är svår att mäta för många nitrattest reagerar på amminosyror i vattnet från tex nedbrutna växtdelar osv.

                  Det man kan använda de minst dåliga vattentesterna till (JBL) är att kolla om man har för låga nivåer. Då visar dessa test ofta 0. Däremot kan du inte läsa ut vilken näringsnivå du ligger på eftersom man kan inte lita på mätvärden över 0 sas. Marginellt användbara och ganska dyra. Men jag får väl erkänna att det är ganska häftigt och lärorikt att se näringsnivåerna krypa ner mot 0 snabbare och snabbare ju mer växter man gror..

                  Så jag ska dubbla PMDD trots att jag endast byter 33% i veckan? Hur vet jag att det inte blir för mycket - kan jag kolla det med tester
                  Även en dubbeldos PMDD är väldigt blygsam. Med 33% vattenbyten (116 liter av 150 liter) en gång i veckan kan du i teorin, utan växter, maximalt komma upp i 15 ppm NO3 efter 4 vattenbyten och 1 ppm NO3-bidrag från fiskar per dag(!).

                  Säg att växterna knaprar 2,5 ppm NO3 per dag (inte alls orimligt i ett glatt växtakvarium) då kommer du efter 3 vattenbyten nå 0 ppm och därmed risk för Cyanoodling.

                  (Jag använde följande Excel-kalkylblad för att göra beräkningarna:

                  Jag borde kanske konvertera det till ett Google-spreadsheet istället.. )

                  Jo jag har rullt upp en del men som hannes säger kommer det även med en hel del mossa. Ska prova din pinne. Är det bara att fortsätta tråda med jämna mellanrum eller kan man påverka den på nåt sätt?
                  Cladophora är det bara att plocka så fort man ser. Det som är positivt med den alger är att den inte brukar sitta så hårt.

                  finns det något "enkelt" ställe där man kan kolla vad som gynnar olika alger, vad olika näringsämnen gör för alger och växter och vilka nivåer detta sker på?
                  Nej inte vad jag vet och det är ingen exakt vetenskap. Det finns ett några relativt enkla sanningar om alger som man kan följa:

                  1) Dom är opportunister och lurpassar på instabila förhållanden. För att avgöra när det är bra läge att blomma så "lyssnar" dom på ammoniumnivåer och syrenivåer. När tex ett filter pajjar så ökar ammonium och syre går ner.
                  2) Glada växter håller nere ammonium och ger höga syrenivåer.
                  3) Det går inte att näringsbegränsa bort alger - All akvarielitteratur har alltså fel. Anledningen till att all akvarielitteratur har fel är att dom har feltolkat orsakssambandet/korrelationen "höga nitrathalter = mycket alger". Man får mycket nitrat när ammoniumingången är hög, vilket är den egentliga boven. Däremot kan man göda jättemycket med nitrat utan att algerna reagerar.
                  4) Växter behöver långt mer näring än alger. Algerna har fullt uppdukat bord när växterna svälter.

                  Utöver dessa så kan man se lite flummigare orsakssamband som inte är lika säkra och ganska stokastiska:

                  *) Har man höga järnnivåer och man får en ammoniumspik så verkar man oftast få trådalger.
                  *) Har man höga fosfathalter och låga nitrathalter och får en ammoniumspik så får man oftast cyanobakterier.
                  *) Har man generellt höga näringsnivåer och får ammoniumspik så blir det Staghorn alternativt Grönvatten.
                  *) Har man generellt låga näringsnivåer, speciellt låga fosfathalter, så får man gröna prickalger.
                  *) Har man instabila CO2-nivåer så får man ofta toffsalger.
                  *) Har man perfekta näringsnivåer och får en ammoniumspik brukar Cladophora vakna till liv.

                  ndrar också hur jag ska tänka kring andmaten
                  Plocka allt du ser tills den är borta. Den skuggar för mycket och drar ohyggliga mängder näring eftersom den inte är CO2-begränsad som växterna nere i akvariet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Nej. JBLs NO3-test är minst dåligt.

                    PMDD är bra för du vet exakt vad du doserar (1 normaldos ger dig 5 ppm NO3, 0,5 ppm PO4 och 0,1 ppm Fe). Detta kan du lita på till 100%. Just nitrathalten är svår att mäta för många nitrattest reagerar på amminosyror i vattnet från tex nedbrutna växtdelar osv.

                    Det man kan använda de minst dåliga vattentesterna till (JBL) är att kolla om man har för låga nivåer. Då visar dessa test ofta 0. Däremot kan du inte läsa ut vilken näringsnivå du ligger på eftersom man kan inte lita på mätvärden över 0 sas. Marginellt användbara och ganska dyra. Men jag får väl erkänna att det är ganska häftigt och lärorikt att se näringsnivåerna krypa ner mot 0 snabbare och snabbare ju mer växter man gror..


                    Även en dubbeldos PMDD är väldigt blygsam. Med 33% vattenbyten (116 liter av 150 liter) en gång i veckan kan du i teorin, utan växter, maximalt komma upp i 15 ppm NO3 efter 4 vattenbyten och 1 ppm NO3-bidrag från fiskar per dag(!).

                    Säg att växterna knaprar 2,5 ppm NO3 per dag (inte alls orimligt i ett glatt växtakvarium) då kommer du efter 3 vattenbyten nå 0 ppm och därmed risk för Cyanoodling.

                    (Jag använde följande Excel-kalkylblad för att göra beräkningarna:

                    Jag borde kanske konvertera det till ett Google-spreadsheet istället.. )


                    Cladophora är det bara att plocka så fort man ser. Det som är positivt med den alger är att den inte brukar sitta så hårt.


                    Nej inte vad jag vet och det är ingen exakt vetenskap. Det finns ett några relativt enkla sanningar om alger som man kan följa:

                    1) Dom är opportunister och lurpassar på instabila förhållanden. För att avgöra när det är bra läge att blomma så "lyssnar" dom på ammoniumnivåer och syrenivåer. När tex ett filter pajjar så ökar ammonium och syre går ner.
                    2) Glada växter håller nere ammonium och ger höga syrenivåer.
                    3) Det går inte att näringsbegränsa bort alger - All akvarielitteratur har alltså fel. Anledningen till att all akvarielitteratur har fel är att dom har feltolkat orsakssambandet/korrelationen "höga nitrathalter = mycket alger". Man får mycket nitrat när ammoniumingången är hög, vilket är den egentliga boven. Däremot kan man göda jättemycket med nitrat utan att algerna reagerar.
                    4) Växter behöver långt mer näring än alger. Algerna har fullt uppdukat bord när växterna svälter.

                    Utöver dessa så kan man se lite flummigare orsakssamband som inte är lika säkra och ganska stokastiska:

                    *) Har man höga järnnivåer och man får en ammoniumspik så verkar man oftast få trådalger.
                    *) Har man höga fosfathalter och låga nitrathalter och får en ammoniumspik så får man oftast cyanobakterier.
                    *) Har man generellt höga näringsnivåer och får ammoniumspik så blir det Staghorn alternativt Grönvatten.
                    *) Har man generellt låga näringsnivåer, speciellt låga fosfathalter, så får man gröna prickalger.
                    *) Har man instabila CO2-nivåer så får man ofta toffsalger.
                    *) Har man perfekta näringsnivåer och får en ammoniumspik brukar Cladophora vakna till liv.


                    Plocka allt du ser tills den är borta. Den skuggar för mycket och drar ohyggliga mängder näring eftersom den inte är CO2-begränsad som växterna nere i akvariet.
                    Tack för utfördligt svar. Känns som att ju mer jag får veta - ju fler frågor har jag.

                    Fråga om växterna: svärdplantorna har jag t ex tunnat ut rejält eftersom det växer så mycket alger på dem - skulle egentligen vilja ta bort mycket mer än det är nu men då får jag bara enstaka blad kvar och det är ju inte så fint. Vad är det hos växterna som drar näring - är det själva rotsystemet, bladen eller vad? Har sett att några av svärdplantorna har skjutit sidoskott så de verkar ju trivas antar jag men gör den urglesning jag gör att det går åt mindre näring? Är det rätt sätt att gå att ta bort algangripna blad eller kan man låta dem vara och hoppas att de minskar med tiden?

                    Hur mycket spelar antalet fiskar in vad gäller näringsvärden? Jag har enligt alla "måttstockar" ett rätt överbefolkat akvarium (200 l med faktiskt vattenmängd 150 l - 8 otocinclusar, 10 kardinaltetror, 3 mosaikgurami, 3 rubingurami, 2 kuhliiålar och 5 amanoräkor) - ska man räkna in detta också?

                    Och slutligen - finns det några tecken på om näringsvärdena skulle bli för höga? Klarar amanoräkor hur mycket pmdd som helst?

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      #11
                      Kom på en fråga till: många säger att man får alger om man matar för mycket - hur hänger det ihop?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Vad är det hos växterna som drar näring - är det själva rotsystemet, bladen eller vad?
                        Dom är agnostiska. Dom tar näring där det finns mest, men tar dom näring ut vattnet via bladen så slipper dom expandera sitt rotsystem för att "jaga" näring. Tar dom näring med bladen så får dom även in näringen där den behövs utan att den måste transporteras i växten.

                        Men man ska inte undervärdera nyttan av ett stabilt rotsystem, om tex akvaristen slarvar med PMDD:n..

                        men gör den urglesning jag gör att det går åt mindre näring?
                        Marginellt. Dina största näringsslukare är L. sessiflora. Kapar du ner det buskaget till hälften så gissar jag att näringsåtgången minskar rejält - men det är ju där dina vattenbyten gör att du får ett maximalt tak på runt 15 ppm NO3 som är helt okej. Du kan vara helt säker på att dina näringsnivåer aldrig går över styr.

                        Är det rätt sätt att gå att ta bort algangripna blad eller kan man låta dem vara och hoppas att de minskar med tiden?
                        Det är lite olika. Kapar man blad på t ex javaormbunkar eller svärdsplantor så brukar dom triggas att skicka ut nya blad. Riktigt risiga och "mesiga" växter som t ex Rotala wallichi kan vara idé att behålla även risiga delar tills att hela växten kommit igång ordentligt. Kanske genom att lägga dom vid ytan en tid.

                        Hur mycket spelar antalet fiskar in vad gäller näringsvärden? Jag har enligt alla "måttstockar" ett rätt överbefolkat akvarium (200 l med faktiskt vattenmängd 150 l - 8 otocinclusar, 10 kardinaltetror, 3 mosaikgurami, 3 rubingurami, 2 kuhliiålar och 5 amanoräkor) - ska man räkna in detta också?
                        Ju mer fisk desto mer ammoniumutsöndring som i sin tur gör akvariet instabilare - det blir viktigare att hålla näringsnivåer uppe så att växterna hela tiden kan ta upp allt ammonium, samt att hålla koll på att sin biologiska filtrering funkar så bra som möjligt som en extra "backup" om akvaristen av någon anledning glömmer att dosera PMDD och dom därmed slutar ta upp ammonium. Växter är lite kinkiga på så sätt att om det är något näringsämne som det finns för lite av så slutar dom ta upp alla näringsämnen. Lite förenklat men stämmer tillräckligt bra för att man ska ha det som regel när man göder.

                        Och slutligen - finns det några tecken på om näringsvärdena skulle bli för höga? Klarar amanoräkor hur mycket pmdd som helst?
                        Räkor överlag är de kritter som är absolut mest känsliga för nitrathalter. Jag har haft räkor då och då med riklig PMDD-dosering utan att märka något speciellt - men dom som odlar räkor säger nog det rakt motsatta. Jag är ju växtakvarist så jag anpassar kritterbeståndet efter växtbehoven, inte tvärtom

                        Som sagt så kommer du maximalt få 15 ppm nitrat om växterna av någon anledning inte skulle ta upp någon näring alls. Det är ytterst osannolikt så du kommer alltid hovra mellan 0 och 10 ppm nitrat. Jag tror att du snarare kommer ha motsatta problemet - att du doserar för lite näring vilket även syns eftersom du har prickalger och dålig tillväxt på vissa växter.

                        många säger att man får alger om man matar för mycket - hur hänger det ihop?
                        Ju mer man matar desto större produktion av ammonium och bajs som bryts ner och tar syre. Mycket ammonium och lite syre = Läge för alger att blomma eftersom det dels tyder på en ymmnig näringskälla och dels att det inte finns någon konkurrens.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Vilka utförliga svar du ger
                          Kanon bra, även för mig som tycker det är lite svårt att hänga med i dessa frågor/svar i vanliga fall.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • vickson
                            • May 2010
                            • 760

                            #14
                            JÄTTETACK för att du tar dig tid defdac! Du beskriver så jag fattar och det är tamejfasiken inte dåligt gjort av dig.

                            Har några fler frågor, hoppas det är okej:

                            Sessilifloran är alltid brun "i mitten". Översta topparna på kanske 1 dm är grön men under är det brunt. Vad kan det bero på? Har därför tidigare klippt ner den hela tiden men både jag, fiskar och räkor gillar skogen så nu får den växa och vara brun. Jag har haft funderingar om det är alger, smuts, nån brist men du kanske vet? (Lägger in en bild, den blev dock inte så bra på grund av motljuset mot glaset men jag tror man ser ändå).

                            Lägger också in bilder på vattenspikbladen så du kan se de bruna kanterna. Tycker inte att det verkar vara alger (går inte att skrapa bort) men du har kanske nån idé. Jag är jätteledsen att jag får kapa dem hela tiden för jag vill verkligen ha dem på vissa utvalda ställen då jag tycker att de är jättevackra.

                            Gällande svärdsplantorna - innebär det något negativt för dem att jag behåller blad som har gröna mattor och tofsar i kanterna? När nu några blad äntligen börjar växa upp så att de börjar dölja pump och annat känns det ju surt att klippa ner dem (och ska jag klippa bort alla med alger kommer det bli rejält glest). Finns det nackdelar att ha kvar dessa blad (de skickar sporer och förökar sig, växten mår sämre etc) eller kan algerna ge med sig på bladen och försvinna om det blir bättre balans och växten mår bättre?

                            Undrar också om t ex en svärdsplanta är hälften i skugga - kan de bladen i skugga då tillgodogöra sig ljuset som den andra halvan får eller hur funkar det?

                            Det är svårt det där med pmdd och vad som anses vara ett "normalt" växtbestånd som ska ha "normal" dos tycker jag. Jag trodde jag hade normalt eller lite mindre än normalt. När jag börjar med 40 ml pmdd - ska jag köra det 1 ggn i veckan efter vattenbyte eller ska jag ta det 2 ggr/v? (jag tar det hellre 1 ggn/v om möjligt). Kan jag förvänta mig något speciellt efter en sån rejäl höjning som mer alger till en början eller något annat? Är det större risk för nitrit eller annat som jag bör hålla koll efter.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag tror faktiskt alla bilderna visar kvävebrist. Ang. att behålla gamla blad så är det oftast en dålig idé, lite som du säger för att dom är algspridare - men gränsen för när jag själv plockar ett svärdsplantsblad varierar kraftigt beroende på hur mycket jag tycker att jag kan hugga ner och hur jobbig plantan är. Svärdsplantor kan bli otroligt envetna när deras rotsystem är stort. Kommer ihåg att jag lessnade helt på en Echinodorus sabulata och klippte av alla blden längs med gruskanten. Tog inte många dagar innan jag hade flera nya blad som växte i rasande takt. Sådana plantor är ganska enkla att gallra *hårt*..

                              I ditt fall hade jag säkert sparat bladen när dom fyller en funktion.

                              Undrar också om t ex en svärdsplanta är hälften i skugga - kan de bladen i skugga då tillgodogöra sig ljuset som den andra halvan får eller hur funkar det?
                              Stämmer bra. Nya sidoskott kan växa nästan helt i mörker för att dom får näring från "moderplantan".

                              Jag trodde jag hade normalt eller lite mindre än normalt.
                              Det är för att du är intelligentare än genomsnittet med andra ord =) Du har klart över medel vad gäller växtmassa och växtvigör.

                              jag tar det hellre 1 ggn/v om möjligt
                              Då gör du så. Man ska köra på det sättet man har störst sannolikhet att komma ihåg doseringen eftersom näringstillgången då kommer bli betydligt stabilare. Nivåerna i sig kanske hoppar lite mer, men det brukar vara lugnt sålänge man inte ligger på för låg dosering.

                              Kan jag förvänta mig något speciellt efter en sån rejäl höjning som mer alger till en början eller något annat?
                              Alger är labila opportunister och kan ofta få för sig att reagera på minsta lilla förändring. PMDD-doseringsökningar har jag dock sällan lyckats trigga alger med. Det som händer är ju ofta att ammoniumnivåerna sänks och syrenivåerna ökar vilket alger normalt sett tycker är pest.

                              Är det större risk för nitrit eller annat som jag bör hålla koll efter.
                              Nej, mindre risk iom att ammoniumnivåerna sannolikt sänks när växterna börjar käka mer. (ammonium går ju över till nitrit för att sedan bli nitrat).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...