Starta växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gilderon
    • May 2010
    • 14

    Starta växtakvarium

    Tjenare

    Jag har ett 450 liters akvarium som jag vill göra till ett rejält växtakvarium men är lite brydd om all info jag läst..kan någon hjälpa mig.

    Jag vill helst undvika att behöva använda CO2

    Skulle vilja få bra tips på växter, förgrund, mellan å bakgrundsväxter (gröna och sådana med färg för kontrast).

    Bottenmaterial å lampval

    tack på förhand
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Okej. hej o välkommen hit!

    för att få ett riktigt rejält växtakvarium så behöver du CO2 för att lyckas. tillsammans med växtgödning. använd PMDD. o sen bra belysning!

    CO2 är inte svårt om man gör en mäsk variant. kostar ingenting typ.


    den använder jag mig av till min kub med massa växter! bild nedan.

    PMDD står för Poor Mans Double Drops ( Har jag för mig ) o det är billig växtnäring som man blandar själv. mycket enkelt o funkar fasen bätrre än det du köper i affären. de flesta här använder sig av det till växtkaren.


    sen belsyning! hur högt är ditt kar? viktigt att få ner ljuset till botten. en T5 ramp med reflektorer o kanske med MH lampa med?

    finns otaliga bottensubrstrat men ett billigt som funkar utmärkt o är mycket snyggt är Julas blästersand.
    det är det jag använder med.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • gilderon
      • May 2010
      • 14

      #3
      Tjena

      Ja den egenhändigt byggda co2 anläggningen ska jag nog fixa men måste ändå fråga om det stod al (som i trädslaget al)??

      Mitt akvarium har måtten: längd: 150 höjd: 60 och bredd 50

      Vilka växter är lämpliga att starta med som man kan ha i förgrund, mellan- och bakgrund?? Finns det bra tips på butiker som har stort utbud av växter där man ev. kan handla? jag finns i södra småland :P

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        det är en såndär som gör så att det blir fina bubblor. finns ju sånna i sten men ta gärna en i trä. jag har en citronträbit. fionns op köpa i zooaffären. trä gör att det blir finare bubblor o det är bra för då löser sig gasen bättre i vattnet.

        vallisneuia är lätta o bra o växer bra. hornsäv o vattenpest. anubias. polysperma.

        vart i småland bor du?

        60 cm högt skulle jag satsa på Metallhalogen om jag var du.
        typ denna

        Kommentar

        • diväteoxid
          • December 2006
          • 356

          #5
          Jag blir bara lite nyfiken...vad är det ni tycker är svårt med trycksatt CO2 system? Jag är övertygad om att mäsk måste vara mera jobb med och att CO2 nivån kan knappast bli så stabil som med gasflaska. Jag tror det är större chans att lyckas med ett växtkar som nybörjare om man har rätt prylar från början.

          Jag började med gasflaska och pH-kontroller och hela baletten...nu kör jag enklast möjliga setup: 10kg flaska med en bra och enkel regulator, en bra nålventil + magnetventil som jag styr med en vanlig belysningstimer, keramikdiffusor och en dropchecker för att ha koll på pH´t. Thats it!? Inte så svårt va?

          Hur som helst så hoppas jag att du har tålamodet att bli en växtakvarist, för det är förjävla kul! ( :

          Kommentar

          • gilderon
            • May 2010
            • 14

            #6
            Ja det verkar väldigt intressant å väldigt trevligt men tålamodskrävande :P

            När jag väl fått i bottenmaterial å ev inredning och mina växter å så när ska man börja byta vatten? Läste någonstans 25-50% vatten per vecka? stäämer detta??
            Senast redigerad av gilderon; 28 September 2010, 21:59.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Jag måste hålla med h2o här att trycksatt är fanimig enklare. Viktigt bara enligt min erfarenhet att du köper en sjysst nålventil, har du kass kvalitet på nålventilen som jag har då jag var dumsnål när jag köpte så blir det ett jävla pillande innan du får en lagom bubbeltakt.

              Finns ytterst bra reaktorer att köpa som inte heller är så dyra, både att ha i och utanför akvariet, själv kör jag en tunze variant som löser co2n sjukt bra i min mening, tillochmed för bra när jag körde samma bubbeltakt som till keramikdiffusor

              Utöver CO2 så tycker jag att du ska börja med T5or faktiskt, man kan ju utöka med MH senare, ty desto mer ljus du har desto krångligare blir det att få en bra balans mellan gödning, ljus och CO2.

              Och viktigast av allt, börja så smått asap, allt kan ju uppgraderas efterhand. Se bara på mig, började för lite mindre än ett år sen med ambitionen att köra ett renodlat apistogramma kar, och har sen dess dubblat belysningen från den tänkta, skaffat trycksatt co2 och mer växter än jag nånsin trodde skulle få plats i mitt kar

              Skynda långsamt och utveckla efterhand, så lär man sig också av misstagen
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av gilderon
                Ja det verkar väldigt intressant å väldigt trevligt men tålamodskrävande :P

                När jag väl fått i bottenmaterial å ev inredning och mina växter å så när ska man börja byta vatten? Läste någonstans 25-50% vatten per vecka? stäämer detta??
                Själv kör jag 25% VB med lite mer än normaldos PMDD.

                För absolut optimalt växtkar så hade jag nog kört efter EI (Estimate Index) dvs pmdd dos efter vilken växtmassa du har, 30ppm CO2 samt 50% VB varje vecka.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  för mig är det en rent ekonomisk fråga. har inte råd att köpa trycksatt system. mäsken kostade typ 20 :-

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Har du en fet budget och är helt säker på att det är växtakvarium du vill hålla på med så är det helt klart bäst att köpa trycksatt direkt.

                    Vill du ha en mjukstart och känna dig fram så tycker jag att steg 1 är att köra med Easy Carbo eller motsvarande. Det ger nog effekt för att lättare växter ändå ska trivas. Sedan kan du, om du vill vara ekonomisk alltså, gå vidare med att bygga ett mäsksystem som faktiskt ger riktigt bra effekt. Sista steget blir trycksatt. Det är ju mycket annat som ska trimmas in också på vägen som att se över belysning och gödning osv.

                    Marnats tråd är ju att rekommendera för den som inte har alla förkunskaper och vill testa sig fram. Jag har haft stor nytta av den och andra liknande trådar och kör den strategin.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    Arbetssätt...