Återkommande gröna alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icaa
    • September 2010
    • 65

    Återkommande gröna alger

    Jag är trött på det... trots att akvarium lysser bara 6 timmar och jag skötter det med vattenbyte varje vecka så har jag grön på växter och rutan... gröna alger. sen kommer det lite brun vid grus också men mest stör jag mig på dessa gröna alger
    någon som vet vad som hjälper? inte ens tetra tabelletter hjälpte..
  • Tour
    • February 2010
    • 55

    #2
    mer snabbväxande växter, och mycket växter överhuvudtaget, men de där gröna algerna på rutan slipper man nog aldrig undan.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      vad har du för belysning?

      alger kan vara fint det med. kanske inte just på rutan men annars i karet. alger kommer man sällan ifrån helt

      Kommentar

      • icaa
        • September 2010
        • 65

        #4
        Tour - på rutan är det lite mer finns på växter

        hannesc - 15 W + det som man monterar under så att ljuset kommer tillbaka (aluminium). nej det förstår jag att jag kommer aldrig bort helt och hållet men det ser inte fint ut om det finns grön beläggning på växter

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          reflektor kallas det.

          är det som en mörkgrön tjock matta? för då är det cyano o det är en bakterie o inte en alg.

          alger på växter kan jag kanske hålla med om inte är toppensnyggt men gärna på bakgrund o rötter o stenar.. myclet mer naturligt utseende.

          Kommentar

          • icaa
            • September 2010
            • 65

            #6
            Jag kan ta en bild nästa gång de kommer. Inte så mycket mörkgrön och inte tjocka men inte heller tråd på växter. Det går att ta bort manuell från växter och då kommer ett geggat grönt något.

            Kommentar

            • andersfiskar
              • March 2007
              • 384

              #7
              Cyano brukar vara lite tjockare blågrönt slem. Men det låter som alger om det sitter på blad och rutan. Om du får bra balans i karet och får växterna att trivas blir det mindre alger. Algtabletter tycker jag att du inte skall hålla på med. De kan skada mer än de hjälper. Var försiktig vid vattenbyten, byt inte för mycket på samma gång, gör bara rent filtret försiktigt i lite akvarievatten, byt inte vatten och gör rent filtret sammtidigt utan gör det olika dagar. Öka belysningen till kanske ca 10-12 timmar så att växterna får chans att växa, Använd ngn bra gödning som t.ex. pmdd, ha ett stort tålamod. Det tar tid att få balans i ett akvarium.
              //
              Mvh
              Anders

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                håller med anders. tålamod o skynda långsamt är akvaristens främsta ( och svåraste ) egenskap.

                evigt arbete men kul!

                Kommentar

                • icaa
                  • September 2010
                  • 65

                  #9
                  Tack! jag kör easy life carbo och profito nu, ska skaffa flera växter. men jag hade 12 timmar belysning så var det mer alger. ska man inte ha typ 8-10?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...