Mystisk mossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Mystisk mossa

    Halloj!

    Fick för ett tag sen lite mossa av en vän. Vet någon vad det är för en mossa? Den liknar lite på javamossa men trådigare och trassligare...

    taskig bild
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Taskig bild kan jag hålla med om, skärpan var ju på växterna bakom...men nog tycker jag det ser ut som javamossa alltid....
    Det skiljer en del på utseende beroende på betingelserna i karet där de växer, men en bättre bild skulle hjälpa en del.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Taskig bild kan jag hålla med om, skärpan var ju på växterna bakom...men nog tycker jag det ser ut som javamossa alltid....
      Det skiljer en del på utseende beroende på betingelserna i karet där de växer, men en bättre bild skulle hjälpa en del.
      Jo jag vet... Får intel sambons dumma kamera att samarbeta alls och min egen är sönder...

      Jag har javamosa också, men den ser helt annorlunda ut.. Mycket mer.. förgrenad kanske man kan kalla det. Det här ser mest ut som sådantdär vitt trassel man polerar bilen med!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        (Ta foto på lite längre håll, anledningen till att mossan är suddig är för att den är närmare än kamerans närgräns. Om du sen kan klippa ur bara själva mossan ur bilden så blir den både skarp och stor)

        Jag tycker också det där ser ut som javamossa, det kanske är så att din andra mossa är nånting annat?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Låter lite som "Stringy moss", Googla och se om den stämmer i utseendet...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Sant, "stringy moss", L. riparium, påminner om javamossa men är trådigare. Lättaste sättet att känna igen L. riparium är att den i akvarium alltid försöker växa rakt uppåt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Här kommer lite bättre bilder.

              Det här är mossan jag undrar över:




              Det här är, vad jag alltid trott, javamossa som jag har i räkkaret


              Ritar lite i paint för att visa skillnaden

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8

                Sant, "stringy moss", L. riparium, påminner om javamossa men är trådigare. Lättaste sättet att känna igen L. riparium är att den i akvarium alltid försöker växa rakt uppåt.
                Hmm.. det skulle kunna vara den... men den växer inte uppåt utan mest bara i ett enda stort trassel... :/

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag tycker fortfarande att det ser ut som javamossa som har haft dålig tillväxt....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Okej, vi kör på den Tack för hjälpen!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...