hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scandtraxx
    • August 2010
    • 80

    hjälp

    Hur ska jag sätta mina växter för att det ska se fint ut ?

    Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    intressant rubrik du. :/

    aja. det ser väl bra ut som det är? för att få ett fint akvarium ska man låta det växa till det tar några månader. tänka på att långa o stora växter långt bak o mindre o kortare längre fram. kanske använda en lite större som en avgränsare.

    tänk oxå på, för att få det att se bra ut, att ha tjockare med grus längst bak o tunnare där fram. asså att det lutar framåt. blir ett myclet bättre o djupare synintryck

    sen ta ur den där bilen. konstgjorda saker i plast o så tycker iaf itne jag är snyggt alls i akvarium. lägg istället ner lite rötter. sen tycker jag du ska fylla upp karet så man inte ser vattenytan. myclet snyggare så..

    sen är det bara att vänta på att växterna växer till sig. finns ju växt gödning man kan använda o ännu mer avancerade grejjer som koldioxid etc.

    men som sagt. det tar ett tag.
    kan visa bild som jämförelse:
    Bifogade filer

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #3
      Inte för att jag är expert.. Plus att du hade väldigt "jobbiga" växter för ett bra tips i så liten burk!

      Men om du köper fler växter, köp några mindre altså både mindre som växer långsammare och växter som inte blir så stora och höga. så sätter du dem främst, sen bygger du på genom att ha de längre baktill.

      Nu har du bara stora växter vilket gör det svårt för iaf mig att ge ett bra tips. Men du kan även slänga i någon rot och lite sten emellan växter för att få det både mer naturligt och mer möblerat!
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • RobFrazie

        • May 2010
        • 842

        #4
        Hannes var givetvis snabbare
        Men han skriver bättre formulerat och mer än mig! men gör som han säger! det blir snyggt!
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Jepp, håller helt med grabbarna!
          Och så kan du ju, vilket enligt mig gör karet snyggare och ger det mer djup, skaffa en bakgrund också. Behöver ju inte vara någon dyr fancy grejj utan bara någon billig planch att fästa bakom karet. Finns mängder av olika varianter, men de jag tycker är snyggast är sådana som ser ut som en klippvägg, de med en massa olika växter och sånt kan göra att det ser för "oredigt" ut... Men som sagt, smaken är ju som baken och huvudsaken är ju att man tycker det är snyggt själv! Oavsett om man väljer en naturlig look eller om man i det här fallet vill ha en bil i karet (liten pik till hannesc som verkar ha som mission att få ut all plast ut världens kar )

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            japp det vill jag! ser det som min mission, mitt kall! att få ur all plast, alla luftpumpar och alla växtplancher till bakgrund från alla akvarium! ha!

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Det är bra! Alla behöver ett mål här i livet!

              Kommentar

              • RobFrazie

                • May 2010
                • 842

                #8
                Fast något jag reflekterade lite över nu var att. Har du Glödlampor i din ramp?
                Isf är det ingen höjdare att slänga i växter. Om det nu är glödlampor du har så ger dom för dåligt ljus...
                720L Soppa
                200L Asien
                Räkvas
                65L Betta

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ah det såg jag med nu. well spotted rob! aa se om du kan få tag i en lysrörs ramp eller tokeffektiva glödlampor.

                  Kommentar

                  • scandtraxx
                    • August 2010
                    • 80

                    #10
                    Hannesc --> okej jag ska genast tack så mycket för hjälpen
                    RobFrazie --> visst jag hade gärna köpt växter och rötter och sånt om jag hade haft pengar, för mitt problem är att jag är 16 år har precis fått akvarium och fått 1 växt sen har jag köpt växter och då tog jag dom stora för jag tyckte dom så bra ut
                    Miliimli ---> jag tror nog inte jag kommer gilla och sätta dig en sån planch jag vet inte varför men tror nog det blir bättre om jag sparar pengarna och köper små växter istället ( eller hur RobFrazie )

                    Men annars tack så mycket för hjälpen allihop
                    Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

                    Kommentar

                    • RobFrazie

                      • May 2010
                      • 842

                      #11
                      Såg bara 2 punker upppåt ytan som jag inte brukar se, så antar att det är glödlampor?
                      720L Soppa
                      200L Asien
                      Räkvas
                      65L Betta

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        känner igen rampen. har haft sån glödlöampsramp till ett kar för länge sen.

                        Kommentar

                        • scandtraxx
                          • August 2010
                          • 80

                          #13
                          jag har lysrör på ett av mina akvarium ( har två styckna) det akvariet som jag har lagt upp bild på är vanliga lampor

                          det finns en tråd i off-topic som jag har gjort och där är på båda mina akvarium
                          Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

                          Kommentar

                          • RobFrazie

                            • May 2010
                            • 842

                            #14
                            Ja du en planch kostar iofs inte mkt, men har precis kommit ifrån arbetslösheten så kan förstå om du inte har pengar! och planchen kan du vänta med, den är ju bara att sätta dit senare! Men det är snyggt!
                            Jag kör själv fotoplanch vilket med växter och annat fyller ut lite så det inte ser så tomt ut baktill!
                            720L Soppa
                            200L Asien
                            Räkvas
                            65L Betta

                            Kommentar

                            • scandtraxx
                              • August 2010
                              • 80

                              #15
                              aha okej men jag får se om jag skaffar det ska försöka göra så fint som möjligt av det jag har först och ta bort plast bilen
                              Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...