hoppsan sa....dom dödde.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #16
    Håller med, men man kanske skulle ha denna diskussion i en egen tråd så fler kunde ta del av den.
    Checking out...

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Jag har även provat GT utan någon längre framgång en gång, men problemet återkom och jag sa till mig själv att aldrig mer försöka gå en genväg utan att ta tag i problemet först.
      Det är en fin tanke, men är inte direkt applicerbar i alla algodlingsfall. Ofta uppstår en kortvarig ammoniumspik pga någon oförutsägbar händelse i akvariet och det händer alla akvarister oavsett hur duktig man är.

      Får man Cyano gång på gång så håller jag dock med att man har något generalfel någonstans som man måste försöka hitta och åtgärda. Det stora problemet med Cyano är att den inte har någon större anledning att försvinna även när man har helt perfekt ordning på hela akvariet. Rätar man upp nitratnivåer så kan man vara säkrare på att få någon annan algodling vid nästa ammoniumspik, men Cyanon är inte på något sätt känslig för nitrat. Den kan använda nitrat som kvävekälla och den enda gången den kvävefixerar är när inte några andra kvävekällor finns tillgängliga.

      Det bisarra med Cyano är alltså att de som sköter sina burkar otroligt bra med oerhört låga näringsnivåer och framförallt låga kvävenivåer har större benägenhet att få Cyano vid en ammoniumspik. Den kommer då initialt att tvingas kvävefixera tills man ökar nitratnivåerna men då blir den istället mindre syrekänslig eftersom kvävefixeringen är syrekänslig. Det enda som händer är att man öppnar upp konkurrensen från andra alger och framförallt växter. Detta medför förhoppningsvis att dom efter ett tag, om man har tur, börjar bytas ut mot roligare alger eller växter.

      Vill man inte ha Cyano i sitt akvarium och tror sig ha fixat nitratnivåer, glada växter, stabil filtrering och cirkulation etc så ser jag det inte som något större nederlag att döda Cyanon med GT eller mörkläggning. Jag gissar att växtakvarister är mer benägna att använda GT eftersom växterna blir lite tråkiga av mörkläggningen och har man glada växter så har man aldrig problem med ammonium pga ett skadat filter.

      Eftersom jag är optimist tror jag att Kensa menade att Cyanon nu är död. Inte fiskarna.
      Senast redigerad av defdac; 19 September 2010, 21:04.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av defdac

        Eftersom jag är optimist tror jag att Kensa menade att Cyanon nu är död. Inte fiskarna.

        stämmer bra, håller dessutom järnkoll på värdena....samt att jag har ett ingånget extra ytterfilter
        som backup från ett annat kar om det visar sig att hela innerfiltret + det ytterfilter som sitter i karet
        idag fick så mycket stryk att de är borta ur leken....


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #19
          Aha där ser man
          Checking out...

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #20
            Ja, då är det jag som får be om ursäkt!

            Det var skönt att höra att jag hade fel, och att du håller standarden uppe Kensa, än en gång ursäkta mig.

            När du skrev ALLA utgick jag slarvigt från att du menade fiskarna, eftersom jag inte tänker på cyano som enskilda individer.....
            Fast jag borde ju ha kollat först förstås.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #21
              Ursprungligen postat av Mumin
              Ja, då är det jag som får be om ursäkt!

              Det var skönt att höra att jag hade fel, och att du håller standarden uppe Kensa, än en gång ursäkta mig.

              När du skrev ALLA utgick jag slarvigt från att du menade fiskarna, eftersom jag inte tänker på cyano som enskilda individer.....
              Fast jag borde ju ha kollat först förstås.


              jag var lite otydlig i mitt svamlande i första inlägget.....


              sorry....



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              Arbetssätt...