hoppsan sa....dom dödde.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    hoppsan sa....dom dödde.....

    tröttnade på cyanon....

    gick och köpte mig en burk med GT.....

    drattade ner i karet enligt instruktion....

    hände inget.....

    bytte vatten efter 4 dagar....

    drattade ner mer GT.....

    hände inget.....

    bytte vatten efter en vecka.....

    drattade ner GT dagen efter (imorse)....

    ikväll var dom ALLA borta....



    hoppsan sa.....dom dödde....




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Vad dödde? Fiskarna? Risken är att du överdoserat...
    Checking out...

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Men Kensa, du kan väl bättre än så?
      Du har väl varit inne här tillräckligt länge för att veta att GT tar död på alla bakterier i karet, inbegripet de in filtret?

      Cyano plockar man bort, och mörklägger karet i tre dagar. Sen göder man växterna så försvinner problemet.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Mumin har du haft cyano?) Om du läser inlägg från folk som haft det och provat just det du föreslår så fungerar det sisådär. Det har säkerligen fungerat för dig men väldigt många har större problem än att det går att lösa så. GT fungerar klockrent i vanliga fall, men man brukar börja med att suga upp så mycket man kan byta vatten och medicinera, 1 ggr Därefter tålamod, uhumm.

        Och det försämrar miljön för nyttiga bakterier väldigt mycket, men jag har använt det en gång och då hade jag inga problem med nitrit eller något som gick att notera på fiskarnas beteende eller i mätvärden.
        Checking out...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nu undrar jag verkligen vem som har haft cyano, dre?
          GT är absolut sista utvägen ifall du inte klarar av att fixa cyano på annat vis, så som Mumin föreslår är det bästa man kan göra. Med GT tar du inte bort orsaken, bara verkan och ser du inte till att åtgärda varför du får problemet finns det stora risker att det kommer tillbaka.
          Varför riskera att du kraschar karet med preparat, när du kan få bort cyanon den naturliga vägen?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Cyano kommer av olika anledningar. Envanlig anledning är att man har rört runt i bottensubstratet väl mycket och på sätt rubbat fosfornivåerna där, har jag för mig. Det finns fler andra oklara omständigheter, men rent statistikst (empiriskt undersöket under detta halvår då jag haft extremt problem i ett kar så tycks det uppkomma till synes spontant och om man får bort cyanon så kommer den sällan eller aldrig (inom överskådbar tid) tillbaka.

            Därmed kan det vara svårt att ändra på de betingelser som gett upphov till cyanon till att börja med.

            Det andra är att om så många provat mörkläggningsstrategin utan effekt så tycker jag ändå att det kan finnas skäl att tipsa om det som ändå fungerar.

            Jag håller dock med om att det bästa är att ge det ett försök och fungerar det så har vi besparat välden lite kemikalieutsläpp.
            Checking out...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Har du provat att mäta nitrathalten i karet?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                jap, ingen mätbar nivå efter medicinering, jag mätte varje dag under 3 veckor.
                Checking out...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Då är det där du har problemet!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    jag röstar starkt för att INTE använda medicin i absolut värsta nödfall!
                    Ser jag en sjuk fisk så tar jag bort den, väntar några dagar för att se att det inte var nåt som spred sej.

                    Ser jag cyano så vet jag att det är nåt med näringsbalansen som är knepigt.
                    gör ett vattenbyte och tillsätter pmdd, ofta försvinner det då.

                    Och så bör man tänka på.
                    ALLA vet ju om det men det skadar inte att säga igen.
                    Alger är inte farligt, ingen kommer dö av det, det är större chans att fiskarna dör om du börjar experimentera med alger.
                    än om du tar det lugnt och gör normala vattenbyten med normaldos heltäckande gödning
                    (heltäckande menas då alla nödvändiga ämnen för växterna)

                    Och ett kliniskt rent akvarium är ju fint, men det är inte naturligt.
                    Det ligger alltid lite löv och kvistar som det växer all slags alger på.

                    Men för mkt är inte snyggt heller.
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Nu undrar jag verkligen vem som har haft cyano, dre?
                      GT är absolut sista utvägen ifall du inte klarar av att fixa cyano på annat vis, så som Mumin föreslår är det bästa man kan göra. Med GT tar du inte bort orsaken, bara verkan och ser du inte till att åtgärda varför du får problemet finns det stora risker att det kommer tillbaka.
                      Varför riskera att du kraschar karet med preparat, när du kan få bort cyanon den naturliga vägen?
                      Jag vet vad cyano är Anders. Under ett halvår har jag brottats med detta elände. Jag har testat alla råd jag fått utom GT eftersom jag då inte hittat "roten till det onda" ändå.
                      Efter mörkläggningarna (dom var många) försvann cyanon, men efter ungefär en vecka kom dom tillbaka med dubbel kraft på växter, rötter bakgrund och till slut började dom även klättra på framrutan. Massor med växter har jag fått rycka upp och byta ut, det blev jättedyrt. Jag använde PMDD +EC, nitrat låg på 25-30.

                      Jag vet inte vad som var orsaken till detta blågröna avskum men jag har mina misstankar.
                      Vi har ett PH på 8,5 och KH ligger på 7 så kanske växterna har haft det kämpigt. Jag vet att dom höga värdena går att fixa till med olika metoder men jag gjorde aldrig det eftersom jag tycker det är aldeles för omständigt och mina sex fina diskusar som jag haft sen dom var små mådde jättebra trots det höga PH:t. Jag tycker det är snyggt med lite "vanliga" alger men där går gränsen.

                      Jag brukar inte vara den som ger upp i första taget men nu gjorde jag det, cyanon vann till slut. För varje gång dom kom tillbaka blev jag ledsen och all energi gick åt till att försöka få bort sörjan, det gick inte att glädja sig åt fiskarna. Jag testade aldrig GT, om det var rätt eller fel får jag aldrig reda på.

                      För en månad sedan sålde jag mina fina diskusar och apistogramma, det kändes i hjärtat och jag saknar dom varje dag. Jag har börjat att planera för malawisar istället eftersom vårat vatten måste passa dom bra.
                      Jag kommer att börja med mbuna (jag har redan några små i mitt 200-liters) som kommer att få gå i ett 540-literskar.
                      Det var min historia om cyano.
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Tråkigt när man inte får bukt med ett problem, och att sedan problemet heter cyano gör saken än värre. Alger går an, men detta illaluktande skit som faktiskt även kan kväva det mesta i växtväg gör att man inte vill vara med längre.
                        I ditt fall skulle jag försökt komma ner med pH:t till runt 7 och upp med nitratet, och försöka ligga över 50 tills det gav med sig.
                        Nu har jag själv även haft cyano genom åren i mina kar, men alla gånger har jag tacklat det med att kolla upp nitratnivån och använda gödning efter de nivåerna som finns i karet.
                        Jag har även provat GT utan någon längre framgång en gång, men problemet återkom och jag sa till mig själv att aldrig mer försöka gå en genväg utan att ta tag i problemet först.

                        Nu har vi inte samma vattenvärden då det har en stor inverkan, men som du skriver är det perfekta värden för sjöciklider...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Jodå, jag testade att få ner PH redan när diskusarna var små. I min okunnighet så trodde jag att det skulle gå bra fanns ju preparat för sånt... och massor med rötter.
                          Men det funkade inte.
                          Fick sedan veta att det inte går att knäcka PH med det höga KH-värdet som vi har, jag måste få ner KH:t först förslagsvis då med R/O-vatten och annat. Jag gjorde aldrig det.
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Då är det där du har problemet!

                            Förlåt jag läste nitrit, nitrat har jag på bra nivå. Det är et rejält ikört kar, men detta blir lite väl off topic nu känner jag.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Anledning att jag skrev som jag gjorde var att jag tycker attityden "hoppsan sa....de dödde" är alldeles för raljant för en gammal akvarist som Kensa.
                              Att hälla i dos efter dos av General Tonic(GT) för att sedan bli förvånad när karet kraschar och dessutom skriva om det på det sättet är helt enkelt inte okej!

                              Att däremot diskutera som görs i tråden för övrigt är däremot mycket bra, och bidrar till att sprida reell kunskap om ett specifikt problem som de flesta drabbas av någon gång.
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...