läbbig alg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    läbbig alg

    Vad är det här för en läskig alg? Och varför kommer det bubblor från den (det är sex dagar sedan vattenbyte, så det beror inte på det)? Och hur blir man av med den?

    (Ja, jag vet att det är andra alger där på bilden också, och det är en hel del alger i mitt kar, men det är nystartat och blir nog bra med tiden:-)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ser väl ut som typ cyano. släck ner o mörklägg karet i typ en vecka. o se om det försvinner

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Annars kan du använda general tonic. Jag rekommenderar det stark ävenom det går hårt åt goda bakterier. Du kommer sannolikt inte få tillbaka det inom överskådlig tid efter åtgärd.
      Checking out...

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Tackar, men jag tror inte det är cyano. Dels är den brun, dels sitter den som berget. Cyano brukar ju gå att dammsuga bort, men inte den här.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Jag kollade inte på bilden, men jag håller med om att det är något annat. Om du har så mycket alger i ett nystartat kar råder jag dig att försiktigt städa ur karet och läsa på om tips kring upp start av kar därefter ska du inte få detta tillstånd.
          Checking out...

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            Ok, nu är jag trött, Läste "läbbig älg" ha ha
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • nils_sverker
              • June 2007
              • 395

              #7
              Ursprungligen postat av Dre
              Jag kollade inte på bilden, men jag håller med om att det är något annat. Om du har så mycket alger i ett nystartat kar råder jag dig att försiktigt städa ur karet och läsa på om tips kring upp start av kar därefter ska du inte få detta tillstånd.
              Detta är mitt fjärde kar, så jag är van att starta nytt Har aldrig sett så här mycket alger i ett nystartat tidigare, men jag hoppas ju att de ger med sig när växterna kommer igång. Vid förra vb tog jag ut en av rötterna och skrubbade + hällde på kokande vatten, den är ren fortfarande. Det går ju att göra med sten och rötter, svårare med växter

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                verkligen skumt. Du kan ju prova med easy carbo eller något antialgmedel för att koma ifrån problemet.
                Checking out...

                Kommentar

                Arbetssätt...