Är det en myt att anubias och javaormbunke ska sitta på rot eller sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quattromaniac
    • June 2010
    • 286

    Är det en myt att anubias och javaormbunke ska sitta på rot eller sten?

    Ska jag vara ärlig har jag under alla år jag haft akvarium haft dessa växter både i sand/grus och på lavasten eller rötter....
    De har växt jättebra på botten! Ändå ser jag i flera trådar att man pekar med fingret när någon ny satt dem i gruset..... Har jag bara haft ett väldigt "flyt" med mina växter eller hur ligger det till
    Vårt nya sällskap/diskuskar
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag har javaormbunke i sanden med.. o anubis med ...o det funkar.

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      jag har javaormbunke i sanden med.. o anubis med ...o det funkar.

      Samma här fungerar utmärkt....dock så gick det inte alls bra när jag satt fast en javaormbunke på en rot, bladen börja ruttna och de som inte blev dåliga fick en massa skott istället
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det funkar så länge rotstocken inte hamnar under gruset, då är risken överhängande att roten ruttnar och hela växten dör.
        Ligger roten lite under gruset kan det funka, men plantera den som man planterar andra växter lär innebära ett nyköp.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Det är själva rotstammen som kan bli mjuk och ruttna om den stoppas ner i sanden - de små tunna rötterna däremot letar ju sig ofta ner i sanden.
          Anubias klarar sig i de flesta fall fint straxt ovanför sandytan. Om man försiktigt binder en Anubias vid en rot och sedan låter den helt och hållet vara ifred - så ser man hur rotstammen och även de tunna, ljusa rötterna efter en tid riktig växer fast i roten - eller stenen man fäster plantan vid.

          Edit; jaha där hann Ansjo före...

          Kommentar

          • quattromaniac
            • June 2010
            • 286

            #6
            Ok, då har jag haft tur då
            Har just nu 2st små anubias fastsatta med fiskelina på en rot + en större planta på en lavasten. De har knappt fått några nya blad alls. Kanske tar längre tid innan de rotar sig än den stora anubiasen jag har i sanden? För den skjuter upp nya blad hela tiden
            Satte även fast en liten javaormbunke på en rot, den ser likadan ut nu efter 2 månader. Har varken vissnat eller växt. I mitt förra kar tog javaormbunkarna över helt. Då hade de dålig bel. och ingen annan gödning än fiskarna.
            Vårt nya sällskap/diskuskar
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Jag har fäst anubias på rötter med gummisnoddar. Efter 5-6 veckor har jag klippt bort snoddarna och plantorna har suttit kvar. Anubias växer rätt långsamt och litet i perioder om jag inte helt inbillar mig. När de väl växer får de "enorma" rötter som "växer in" i praktiskt taget allt.
              h. Johan

              Kommentar

              • quattromaniac
                • June 2010
                • 286

                #8
                Ja, det är väl som vanligt med denna hobbyn, man får ha tålamod
                Vårt nya sällskap/diskuskar
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                Kommentar

                • Grothras
                  • July 2009
                  • 401

                  #9
                  Har också fått uppfattningen att de som jag har i sanden växer fortare än de som sitter på rötter. Förmodigen beror det å¨att jag har långtidsverkande substrat i botten på karet under sanden.

                  Kommentar

                  • Fridas
                    • September 2007
                    • 629

                    #10
                    För att låna ämne lite *sorry* hur blir det om man låter en Anubias eller annan växt växa fast på en rot eller sten, kan man få bort den sen då utan att ta död på den eller sitter den kvar för alltid? Kanske en dum fråga men jag har heller aldrig haft växter (annat än mossa) fastväxt på stenar och rötter.
                    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fridas
                      För att låna ämne lite *sorry* hur blir det om man låter en Anubias eller annan växt växa fast på en rot eller sten, kan man få bort den sen då utan att ta död på den eller sitter den kvar för alltid? Kanske en dum fråga men jag har heller aldrig haft växter (annat än mossa) fastväxt på stenar och rötter.
                      Bra fråga! Funderar själv starkt på detta. Har en javaormbunke som suttit på en rot i drygt två år. Javaormbunken är stor och täcker i princip hela roten. Nu ska jag ha malawi och vill därför inte en rot i det karet, men gärna ormbunken. Men denna sitter som berget med rötter in i varje lite vrå och hålighet som finns. Dödar jag växten om jag drar loss den?
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • Pickles
                        • October 2009
                        • 1155

                        #12
                        Jag har någon långbladig variant av anubias som verkar helt Omöjlig att ta kol på. Den har flyttats än hit, än dit och flera gånger varit så nedtuggad att det inte funnits någonting annat än en rotklump kvar av den.
                        För tillfället har den klängt sig fast på en btnmodul och växer som smörgåskrasse.

                        Just den här plantan har jag fått skära loss ifrån en rot en gång. Det verkar gå bra så länge man lämnar en del av växtens 'stockrot' ifred.
                        Prova!
                        Eller kanske ännu bättre - sälj hela roten? ^^
                        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                        ~25l vatten

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pickles
                          Jag har någon långbladig variant av anubias som verkar helt Omöjlig att ta kol på. Den har flyttats än hit, än dit och flera gånger varit så nedtuggad att det inte funnits någonting annat än en rotklump kvar av den.
                          För tillfället har den klängt sig fast på en btnmodul och växer som smörgåskrasse.

                          Just den här plantan har jag fått skära loss ifrån en rot en gång. Det verkar gå bra så länge man lämnar en del av växtens 'stockrot' ifred.
                          Prova!
                          Eller kanske ännu bättre - sälj hela roten? ^^
                          Jo sälja är ju ett alternativ :P Men funderar på om jag inte ska göra en liten fräckis och ändå kasta ner hela sk*ten ändå. Ska ändå ha någon sorts L-mal så då behövs en rot ändå. Sen har den legat så länge i vatten så förhoppningsvis ska den inte sänka pH:t något nämnvärt.
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          Arbetssätt...