Odla akvarieväxter ovan vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Odla akvarieväxter ovan vatten?

    Kanske en konstig fråga, men när jag var in på ett företags hemsida och kollade in bilder på deras akvarieväxthus så ser jag att de odlar sina akvarieväxter ovan vatten. Visserligen har de förmodligen väldigt fuktig luft där och bevattningssystem som står och går dag och natt. Men finns det någon tålig akvarieväxt som kan odlas ovan vatten med hjälp av drivhus eller så och som man då kan odla hemma? Menar inte vanliga krukväxter som inte bör användas i akvarier utan växter som är avsedda för akvariebruk och som trivs och inte gör någon skada där?

    Väljer dessa odlare att odla ovan vatten bara för lämplighetens skull (för att slippa stora växtkar eller bassänger) eller finns det andra fördelar att vinna med att odla ovan vatten?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Svärdplantor är ett exempel. Vissa sumpväxter växer ovan vatten också. Vet dock inte varför man odlar ovan vatten

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      man odlar nästa alla akvarieväxter över vatten för att de är sumpväxter.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Fri tillgång till CO2 och inga alger...
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Den enda jag testat själv är javarombunke. Funkar bra i kruka, fast det är bäst att ha plastpåse runt i början tills den fått luftblad. Den smalbladiga blir snygg, litegran som dill.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Den enda jag testat själv är javarombunke. Funkar bra i kruka, fast det är bäst att ha plastpåse runt i början tills den fått luftblad. Den smalbladiga blir snygg, litegran som dill.
            Utgår man då från en befintlig planta från början eller hur startar man odlingen? Använder man jord eller någon typ av fiber till växtbädd och krävs någon speciell gödning?

            Vore verkligen coolt att prova på som smått att odla lite ovan vatten. Fördelen är ju att det inte tar plats i ett kar och så får man vidga sina vyer lite och prova på något nytt
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              det blir också bättre ljus för dom när man odlar dom ovan vattenytan.

              några som enkelt växer upp ur ytan utan ''extra trix'' är Hygrophila och Ludwigia. och även andra stängelväxter. dock till vintern får man problem med bladlöss och vissna bladkanter.

              odla dom i akvarium som man brukar och låt dom gå upp ur vattenytan.

              i mina kar där jag hade det såhär så hade jag jordbotten (täcker botten med 3-5cm lager av jord, sedan täcker man med ett 1cm med lager sand och sedan på grus eller tjockare lager sand). och planterar. eller kör man utan jordbotten och gödar med pmdd.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag hade tjusiga bacopa monnieri som ampelväxt en gång i tiden. Små söta blommor blev det.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...