Hur förökar jag mina växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Narien
    • August 2010
    • 181

    Hur förökar jag mina växter?

    Hej, Tänkte fråga lite frågor om mina växter samt passa på att visa några bilder på mitt blygsamma akvarium Värt att nämna är kanske att jag använder en växtgödning som heter Sera Florena (fick det i djuraffären).

    Först tänkte jag fråga om ni känner igen vilka växter jag har:

    Hela tanken:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Vänstra växten:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Vad heter den och hur får man fler av den?

    Främre mittenväxten:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Vad heter den och hur får man fler av den?

    Högra växten:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Jag misstänker att denna är en vattenpest, men om det är fel så rätta mig gärna Jag undrar dock hur jag får fler av denna med, den växer på bra men jag känner att jag vill ha en tätare "skog" för att dölja pumpen. Om det är vattenpest skulle man knipsa av sticklingarna och sen plantera dem, är sticklingarna de extrastjälkarna som växer ut? Min bild visar inga sticklingar särskilt bra, men den längst nere till höger är en stickling tror jag... är det bara att knipsa av och trycka ner i grusen?

    Min planta längst bak i mitten, vad heter den? I affären sa de att det växer ut skott på baksidan av dess blad och att det bara är att plantera dem när de lossnar, men jag ser inga skott än så det är antagligen bara att vänta på att de växer till sig.

    Slutligen en liten offtopic fråga, men den känns inte viktig nog att ge en egen tråd så, hur stora måste black mollys va innan de kan börja få yngel?

    MvH
    Jakob
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    1. Limnophila sessiflora. Bara att nypa av en bit undertill och plantera överdelen igen.
    2. Ev. Hygrophila corymbosa. Samma som ovan.
    3. Någon slags vattenpest. Nyp av på mitten och plantera den avnypna delen så kommer det även skott från den "gamla".

    Bättre bild på växten i bakkanten behäös för att kunna säga vad det är...

    Black molly är ca 3 cm när de är könsmogna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Narien
      • August 2010
      • 181

      #3
      Oj, tack för supersnabbt svar, angående den första, när du säger undertill, menar du bara mitt på då t.ex, (ungefär som den ensamma stjälken på huvudbilden visar?

      Jag är lite osäker på hur du menar med främre mittenväxten, skall jag ta ett helt blad + stjälken ner till roten/där den delas och sen plantera?

      Tack igen för de snabba svaren, växten i bakkanten är inte så viktig, jag tror jag vet hur jag får fler av den. Kan dock ta fler bilder när jag väll skaffar lite fler firrar, men det är 2 veckor kvar tills dess.

      MvH
      Jakob

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du nyper av några cm nertill så du får önskad längd på den, sedan är det den övre delen du planterar.

        Låt mittväxte växa till sig, så ser du snart hur du förökar den, antingen tar du ett sidoskott eller så kapar du den likadant som den föregående.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Narien
          • August 2010
          • 181

          #5
          Okej, tack så mycket

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Växten där bak i mitten skulle kunna vara en javaormbunke av någon form. Det stämmer i så fall med affärens beskrivning av hur du förökar den. Det uppstår då små plantor på bladens spetsar och dessa släpper sedan lätt när de vuxit till sig.

            Om det är en javaormbunke skall du inte gräva ned roten i sanden, då trivs den inte alls. Bind istället fast den vid en sten eller rot så växer rötterna fast på underlaget.

            Kommentar

            • Narien
              • August 2010
              • 181

              #7
              Jag tror inte det var en ormbunke, tycker jag borde kommit ihåg om den hetat det, om den är det, tror du den klarar sig i grusen i två veckor? (ska till fiskaffären då ändå och köpa mer fisk)

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ja.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Narien
                  • August 2010
                  • 181

                  #9
                  Gött

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ja, två veckor klarar den sig garanterat om det var en javaormbunke.

                    Hur såg roten ut på växten? Som en lång, tjock stam där rötter och blad utgick ifrån? Tycker det ser ut så på bilden.

                    I så fall är det säkert någon sorts javaormbunke.

                    Kommentar

                    • Narien
                      • August 2010
                      • 181

                      #11
                      Alla blad växer ut från en slags horisontell "stam/rot".

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #12
                        Det låter definitivt som en javaormbunke. De finns i lite olika varianter. Man ska som jag tidigare skrev inte gräva ned rotstammen utan istället binda fast den på en sten eller rot där den sedan växer fast. Förökning sker via adventiv-växter som uppstår på bladspetsarna.

                        De växer inte särskilt snabbt men brukar vara ganska lätta att hålla.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...