Co2!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • makki
    • April 2010
    • 435

    Co2!

    Hallå. Har kört mäsk-co2 ett tag nu. Mina växter ser ut att må bra av det så vill ju såklart fortsätta med det Min "reaktor" var från början ett litet innerfilter och i filterkorgen hade jag dragit in slangen och i änden var det en citronträ bit. Tyckte filtret lät så mycket när bubblorna for igenom så gjorde pet-flaske metoden och la citronträbiten+slangen där inne + filtret blåsandes in dit osv. MEN mitt innerfilter låter fortfarande så jag ids ej ha så och nu till min fråga

    Kan man köra in mäsk/co2 slangen i insuget till ytterfiltret? Kommer ytterfiltret låta mycket? Kan jag "köra" mäsken 24/7? Tidigare när jag körde med innerfilter så stängdes den av under natten.

    TACK! /Markus
    220L Parachanna Obscura,
    105L Channa sp. "assam",
    54L Mix
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Nej du ska inte köra co2 under natten, så att köra ner co2 i ytterfiltret är inte en bra ide, jag kör med ett litet innerfilter, och ett cigarett filter i änden av co2 slangen och slangen går väldigt nära inpelern, funkar super bra för mig, när pumpen stängs av på natten då samlas all co2 i pumpen tills det inte rymmer nå mer då far en stor bubbla till ytan och så löser sig inte co2 under natten.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag kör dygnet runt o det funkar utmärkt. men kör inte det till ytterfiltret! det gjorde jag i början o det låter för jävligt!! samlas massa gas där nere så det kommer ut i pulser...precis som när man startar ett ytterfilter första gången. det surrar o titt som tätt sprutar det iväg luft. så låter det hela tiden. skitirriterande.

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Använda mig utav en trappa när jag körde med mäsk.

        Och sen inget jag har använt själv men funderar på om det inte bör fungera. Om man sätter ett t-stycke på slangen som går till karet från flaskorna och på detta t-stycke sätter en bit slang som man kan öppna och stänga måste det var smidigate sättet att låta co2 gå ner i karet (dagtid) och ut i luften (nattid).
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          smart där med T-korset tulle. ska övervägas

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Använde mig utav en sådan där flaska med kork som man drar upp för att kunna dricka ur (ex powerade) men satt och tänkte nu och fick en snilleblixt (nåja, en tanke ) att det måste gå att lösa smidigare.

            Tänkte mig en typ sådan här för det ändamålet.

            Edit -- fast den går väl knappt att få helt tät.

            Denna kanske passar bättre?
            Senast redigerad av tulle89; 09 September 2010, 09:41.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • makki
              • April 2010
              • 435

              #7
              Tack för alla svar!

              Simon: Okej inte co2 under natten. Det där med ett mindre innerfilter vet jag eftersom jag kört med det och sa även det i första inlägget.

              hannesc: Kör du att bubblorna bara bubblar upp på ytan eller har du innerfilter?

              tulle: Aa det du länka sist kan va värt o fundera på. =)

              Eller så får jag ta o köra med innerfilter igen o leva med ljudet:S men måste komma på en bättre reaktor lösning/flask lösning. Körde först med en bit eheim slang från filtret ner i en typ flaska. Men samlades luft eller nå i slangen när filtret var avstängt och började sen låta grymt mycket när det startade och funkade inte ordentligt. Svårt att beskriva.
              220L Parachanna Obscura,
              105L Channa sp. "assam",
              54L Mix

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                nej de bubblar bara genom en citronträbit. för att få så fina bubblor som möjligt. fungerar utmärkt

                Kommentar

                Arbetssätt...