Lämplig bakgrundsväxt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aiquen
    • January 2004
    • 93

    Lämplig bakgrundsväxt?

    Jag letar efter en ny innerfiltertäckande bakgrunds-/hörnväxt till mitt akvarium. I nuläget har jag ett gäng skruvvallisnerior, men har så att säga tröttnat på dem. Växten bör inte bli för stor (54-litersakvarium), vara lättskött och inte ha för höga krav på ljus, och dessutom vara hyfsat lätt att få tag i (jag antar att jag får be affären beställa hem eftersom växtutbudet tyvärr alltid brukar vara något begränsat).

    Jag har funderat på vattenspikblad, Hydrocotyle leucocephala, men är lite osäker på om de blir så täckande? Jag vill ju inte att filtret ska synas för mycket. Vad tror ni? Eller har ni några tips på andra lämpliga(re) växter?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    En gammal goding är den vanliga raka vallisnerian. Kanske inte den roligaste växten här i värden men uppfyller de kriterier du är ute efter.
    Kan du annars få tag på Cryptocoryne var.balansae är det en annan lösning, som är många gånger snyggare!
    Spikblad är jag lite tveksam till då den kan vara lite trixig att få så som man vill ha den, samt att den tar ganska stor plats i karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • aiquen
      • January 2004
      • 93

      #3
      Vallisneria tycker jag nog är lite tråkiga, ja (plus att i alla fall de jag har nu blir så fula när jag försöker korta dem - det ska väl bara vara att klippa av dem?) men vanliga raka kanske är lite annorlunda jämfört med de skruvade ändå. Men helst hade jag nog velat ha något helt annat. Cryptocoryne var.balansae verkar fin, men lite lik svärdplanta (eller? Den ser nästan olika ut på alla bilder jag får upp när jag googlar) och en sådan har jag redan, i det andra hörnet. Det kanske blir lite tråkigt? Enligt Zoopet blir den dessutom rejält hög (Cryptocoryne var.balansae är väl samma so Cryptocoryne crispatula var. balansae?) och det funkar kanske inte så bra i mitt lilla kar. Men jag får väl fundera vidare. Tack för tipsen i alla fall.
      Senast redigerad av aiquen; 10 September 2010, 00:31.

      Kommentar

      • nettibettan
        • November 2008
        • 12

        #4
        Hej!
        Hygrophila Polysperma lr Limnophila Sesseliflora är snabbväxande och lätta.Blir buskiga om man klipper dom i bland.Är heller inte särskilt ljuskrävande.

        Kommentar

        • aiquen
          • January 2004
          • 93

          #5
          Hygrophila polysperma har jag redan i karet (men mer som förgrundsväxt; jag håller den ganska nedklippt). Jag tycker nog att den är lite för "klen" för att kunna täcka filtret. Annars är det en ganska fin växt, tycker jag! Limnophila sessiliflora har jag däremot lite svårt för tyvärr. Då föredrar jag nog vallisneria i alla fall. Men tack för tipsen!

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Jag har aldrig kunnat få de klippta bladen på vallen att fortsätta växa. Jag nyper dem vid botten i stället när de blit långa opch låter de korta komma upp i stället. Undrar om det inte är en myt att de skall kunna bara klippas och må bra av det... cobomba tycker jag annars är snygg bakgrundsväxt
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            Arbetssätt...