Växtproblem suck...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tallberg
    • July 2010
    • 11

    Växtproblem suck...

    Hej!
    Växterna blir gula och vissnar. Har provat med jbl 7 lerkulor vid varje växt och Easy carbo Co2 men inget verkar hjälpa. Har använt gödningen i ca två månader ungefär. Men de blir inte mkt bättre.. Kan det vara gruset som är för grovt? Har engelsk sjösten ca 5-7 mm. byter ca en tredjedel vatten varje vecka. Men ändock är vattnet riktigt gult vid varje byte.

    Akvariet är ett Juwel Rio 180L med T5 rör och reflektorer.

    Får tydligen inte bifoga bilder av någon anledning... Synd.. hade varit lättare att visa problemet då..


    Mvh Johan
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ladda upp en bild på tex http://imageshack.us/
    man måste vara goldmedlem för att ladda upp bilder i forumet!

    men back to topic
    vilklen typ av lysrör har du? asåå är det power-glo eller aquarelle eller vad?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Vad är det för växter?
      Är det "riktiga" akvarieväxter så beställ PMDD från tex http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=27&Itemid=81 och börja använda det pronto. Sedan skriver du i denna tråden om ett par månader och säger hur det gick.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Tallberg
        • July 2010
        • 11

        #4
        det är vanliga växter, svärdsplantor 3 st, gräs och några andra som jag inte kommer ihåg namnet på.
        belysningen är standard som följer med akvariet, tror det ena lysröret heter nature och det andra day nånting. Asså ett lite gulaktigt sken i bakkant och lite blåvitt ur det andra i fram..

        Har lagt upp några bilder på länken nedan.

        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          tyckte jag såg en luftpump där? skippa den! bubblorna driver ut C02 ur vattnet som växterna behöver.

          sen byt lysrör till några som ä'r bättre för växter. o börja med PMDD istället för det där jbl-historien

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Att svärdsplantans blad ser lite annorlunda ut beror till en del av att det är de nya undervattensbladen som kommer nu. De är ofta odlade ovan vattenytan och får då helt annorlunda blad än om de växer under vattnet.
            Det ser ut som Rottala av något slag som står på varsin sida om Hygrophilan, och att inte de klarar sig är inte så konstigt då de kan vara lite mer krävande än andra växter.
            I det stora hela tror jag ändå det är en mer komplett gödning som saknas såsom PMDD. Annars är det bara att följa hannesc:s råd, om du har råd byt ut rören till bättre växtrör och ta bort luftbubblorna från karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Tallberg
              • July 2010
              • 11

              #7
              Ok, jag ska se efter om handlarn har några andra rör och vad de i såfall kostar.. men pmdd gödningen ska jag ta och testa.
              Tack för svaren, och jag återkommer med info om hur det har gått framöver.
              Mvh Johan

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Blir det inte fart av Lerkulor och EasyCarbo så vet du att det beror på antingen makronäringsämnen ("N-P-K", finns i PMDD) eller ljusmängden. Luftpumpen är inte problemet eftersom du använder EasyCarbo.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Tallberg
                  • July 2010
                  • 11

                  #9
                  Ok, ljuset är på mellan nio på morgon till nio på kvällen och luft pumpen går 2timmar om dagen.
                  Jag undrar bara vilken pmdd gödning som är lämpligast för mig? Det fanns ju två sorter att välja bland. Micro+ och NutriSi, beroende på vattnet man har.

                  Hittade info om mitt vatten på kommunens hemsida.

                  Info:
                  Vattnets hårdhet är cirka 4,5 dH (tyska grader). Det innebär att vattnet är mjukt. pH-värdet är 7,4 - 7,9.


                  Vilken gödning borde jag ta? Då man kan avända sig utav bägge enligt infon på hemsidan för pmdd.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Mikro+ är alltid bäst som jag ser det. Jag har liknande vatten och flera kilo NutriSi liggande hemma, men Mikro+ ger mycket bättre resultat.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Tallberg
                      • July 2010
                      • 11

                      #11
                      Nån mer som har förslag på vilken Pmdd sort jag bör välja?
                      Micro+ eller NutriSi?

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Mikro+ är alltid bäst som jag ser det. Jag har liknande vatten och flera kilo NutriSi liggande hemma, men Mikro+ ger mycket bättre resultat.
                        Ursprungligen postat av Tallberg
                        Nån mer som har förslag på vilken Pmdd sort jag bör välja?
                        Micro+ eller NutriSi?
                        Visare svar får du inte.... kör osså med Micro+ samt PMDD i mina kar.

                        Jag har ett kar med lite mindre effekt på ljuset än vad du har men växterna där vill gärna med gå åt det hållet med gula blad.
                        Med rätt rör ska det inte vara några problem
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Tallberg
                          • July 2010
                          • 11

                          #13
                          jag var lite osäker bara, men nu har jag beställt Pmdd micro+.

                          Ska bli kul att se resultatet framöver.
                          Tack alla för visat intresse!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...