Hemianthus callitrichoides 'Cuba'

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SperiX
    • July 2010
    • 74

    Hemianthus callitrichoides 'Cuba'

    Har tänkt göra om i mitt 63 liters akvarium genom att hälla i svart grus och ha som en trappa med svart typ skiffersten som det ska växa Hemianthus callitrichoides 'Cuba' ner över... problemet är att jag inte hittar någon stans att köpa denna växt...

    Någon som vet vart man kan inköpa denna?
    Något jag behöver tänka på när jag har denna växt för att den ska växa ordentligt?
  • diväteoxid
    • December 2006
    • 356

    #2
    Mycket ljus, mycket CO2 och prima gödning, är allt du behöver.

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      Som diväte säger, mycket krävande växt, borde finnas att hitta på tradera och till och från på Plantswap.

      Låter som det kan bli ett snyggt kar, vore kul att se bilder på projektet sen
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • SperiX
        • July 2010
        • 74

        #4
        Det kommer givetvis bli en projekttråd om detta senare men först måste jag få tag på allt som behöv (A) jag kommer ha en hemmabyggd ramp på ca 60-65 cm tips på ljusrör och antal rör att ha i?
        hade tänkt mig två rör i men det kanske inte räcker?
        sen tänkte jag på CO2 och gödning ska man kanske göra sig ett CO2 system ?
        Och ska man köra med PMDD gödning eller vad det heter och vart finns det att köpa?

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          PMDD som gödning blir perfekt.

          CO2 kan du bygga eget system med mäsk om du inte vill köpa trycksatt.

          I ett 63 liters kar borde det nog räcka med 2 lysrör, en ramp på 60-65 cm borde kunna hussera t.ex. 2 st 24W Aquarelle T5:or. Har inte kört HC själv, men skulle gissa att det ljuset räcker, men någon med erfarenhet av HC kanske kan rätta mig annars?
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • SperiX
            • July 2010
            • 74

            #6
            jag är faktiskt sugen på att bygga ett trycksatt eller köpa spelar mig inte så stor roll tror inte mina päron uppskattar att kåken börjar lukta hembränt(A)

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #7
              hehehe jag kör med mäsk och frugan var rädd att det skulle lukta men det är helt luktfritt, förutom när jag tömmer mäskdunkarna i vasken en gång i veckan

              Men är köpa/bygga trycksatt ett alternativ så kör på det! Jag hade gärna haft det istället för mäsk själv
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • SperiX
                • July 2010
                • 74

                #8
                får forska lite i de :P kanske skulle testa mäskdunk innan jag bygger ett bara för att se hur de blir hehe

                Kommentar

                Arbetssätt...