CYANO---döda---hur ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Farbror Redfield visste vad han snackade om när han skrev: C:N:P = 106:16:1 .

    "The RR "is arguably one of the most abused parameters in the field of aquatic ecology. the RR is an approximation of of a composition averaged over very large scales of time and space and does not describe the conditions of individual cells and populations".

    Anderson goes on the cite several chemostat studies where the ratio for the freshwater Scenedesmus was 30 N:1 P, nearly 2 fold difference, 25 to 33 for a diatom, Pavlova , 35-40 for the diatom Chaetoceros. It is expected and does vary with irradiance(light.

    So light, the species in question, all make a huge difference in these limitations and ratios, particularly when they ARE APPLIED TO ALGAE. Even so, using RR and increasing the concentrations 5-10 fold on both sides of the ratio will ensure the algae is not limited by either nutrient.

    Anderson suggest that unless carbon limitation is a goal, air bubbling will suffice for Carbon supply."


    Du kan alltså manipulera din N:P eller NO3:PO4-ratio hur mycket du vill och algerna kommer ändå kicka din rumpa sålänge du inte fokuserar på växterna 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #32
      riktigt kul att så många har engagerat sig i frågan.

      dock har det blitit lite off track om man säger så.


      hur som haver......beslut är tagna om hur jag skall göra.

      1) Karet kommer att tömmas helt, inte bara på vatten, utan även på grus.

      2) Gruset kommer att användas i bästa fall som fyllnadsmassa till våren projekt, dvs under trädäcket....

      3) Ny grus är införskaffad.

      Sedan får man se om man använder goda råd och tips om man skulle få lite cyano i "nya karet".




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      Arbetssätt...