CYANO---döda---hur ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    CYANO---döda---hur ????

    Sådärja !

    CYANO---- nice to see you in my tank !!

    NOT !!!

    Nåja, inga större problem,,,,,kanske…

    Karet skall ”stängas ner” och startas upp igen.

    Min tanke från början var att tömma karet på fisk/blommor/vatten/inredning
    I den ordningen.

    Dvs låta grusen vara kvar.

    Men….med Cyano på botten….fläckvis lite här och där…

    Räcker det med att grusen torkar ut för att döda dom små jävlarna ?

    Eller skall man ta det säkra före det osäkra och plocka upp gruset och rengöra (koka ?) ?

    För att vara säker på att de har dödens dött ??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    är det mycket cyano??

    Det kommer titt som tätt i mina kar och då kan jag nästan svära på att ämnena från pmdd gödningen är ganska låga.
    Så då gör jag ett vattenbyte och doserar igen, nästa dag är det borta

    Men cyanon kanske har nåt annat för sej hos dej.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av karrokaja
      är det mycket cyano??

      Det kommer titt som tätt i mina kar och då kan jag nästan svära på att ämnena från pmdd gödningen är ganska låga.
      Så då gör jag ett vattenbyte och doserar igen, nästa dag är det borta

      Men cyanon kanske har nåt annat för sej hos dej.

      inte så värst mycket.

      har haft ett par små små fläckar då och då, men de har man lätt sugit upp med slangen.....

      men så nu...den sista veckan,,,,,dykt upp större fläckar....kanske som en 5-krona,,,,kanske 8-9 st...
      jämt utspritt över karets hela botten.


      kanske för en del misskötsel...



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        inte så värst mycket.

        har haft ett par små små fläckar då och då, men de har man lätt sugit upp med slangen.....

        men så nu...den sista veckan,,,,,dykt upp större fläckar....kanske som en 5-krona,,,,kanske 8-9 st...
        jämt utspritt över karets hela botten.


        kanske för en del misskötsel...



        .
        Ja asså personligen tycker jag att man ska kämpa lite för att få bort,
        alltså inte 3dagar mörkläggning, GT eller uttorkning och vad folk hittar på
        Jag tycker det är jätte intressant att lära mej hur det funkar.

        Och jag tycker det låter som om du har brist på något.
        Sug upp så mkt du kan, gör din planerade make over och sen börjar du ganska snabbt med pmdd och schysst ljus så kommer dra sej tillbaka.

        Och även om du tömmer karet och torkar ut dom, så kommer dom ju tillbaka...
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          min vän släckte ner sitt kar o la ett täcke över i tre dagar...borta....

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            min vän släckte ner sitt kar o la ett täcke över i tre dagar...borta....
            Det höll sej borta också?
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Hur får man cyano igentligen ?
              Har haft akvarier i hur många år som helst ju och aldrig fått nåt cyanoangrepp nånsin i något kar.
              Hur gör ni ?
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Hur får man cyano igentligen ?
                Har haft akvarier i hur många år som helst ju och aldrig fått nåt cyanoangrepp nånsin i något kar.
                Hur gör ni ?

                hos mig funkade det med att "misshandla" karet lite.....

                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  min vän släckte ner sitt kar o la ett täcke över i tre dagar...borta....

                  känns lite som overkill, karet skall som sagt stängas ner, antingen i helgen som kommer eller nästa.


                  frågan är om de dör när man tömmer ut vattnet och låter gruset torka ut.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Hur får man cyano igentligen ?
                    Har haft akvarier i hur många år som helst ju och aldrig fått nåt cyanoangrepp nånsin i något kar.
                    Hur gör ni ?

                    om du vill ha lite så kan jag köra över med lite i en spann med vatten.......



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ursprungligen postat av drd
                      Hur får man cyano igentligen ?
                      Har haft akvarier i hur många år som helst ju och aldrig fått nåt cyanoangrepp nånsin i något kar.
                      Hur gör ni ?
                      Man sköter det perfekt och har växter som hjälper till att hålla nitratnivåerna på konstant 0.

                      Dvs de med riktigt "rent" och prydligt akvarium är de som drabbas värst. Så frågan är, hur lyckas du att *inte* få Cyano?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Tetra general tonic är helt klockrent! Rensa karet så mycket som möjligt manuellt (sug upp med hävert) därefter byt vatten därefter dosera general tonic. Då kommer cyanon dö på ett par dagar och sug då upp så mycket junk som möjligt inna filtren sätts igen. GT skadar också filterbakterier, men jag hae efter bahandling inga problem med nitrit/nitrat spikar dock matade jag extra försiktigt ett par veckor.

                        Jag fic Cyano efter att jag bytte lysrör, men antagligen hände något annat då cyano ska vara ljusoberoende. Snarare har det med fosforobalans att göra kopplat till övergödning, tror jag.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Räcker det med att grusen torkar ut för att döda dom små jävlarna ?
                          Nej. Cyanosporer finns överallt, inklusive de renaste kranvatten. Eller i dina fiskars magar, i mikroskopiska porer i ditt filtermaterial eller silikonfogar osv osv osv. Dit ingen kemikalie kan nå dom.

                          Men man kan göra så att andra alger trivs istället för Cyano genom att t ex öka nitrathalten genom normala doseringar av PMDD som växterna diggar. Cyano har främst övertag i mycket rent vatten där inga andra alger kan få något kväve. Cyano kan "kvävefixera", dvs fixera kvävgasen i luften som kommer ner med cirkulationen. Luften vi andas innehåller över 70% kväve så Cyano har ett extremt övertag i näringsfattiga vatten.

                          Det som ofta får igång en blommning är som vanligt en ammoniumspik som sedan återigen efterföljs av 0 kväveföreningar pga hungriga växter eller jätteduktiga vattenbyten.

                          När dom väl blommat upp och man rätat upp nitratnivåerna med tex PMDD eller mycket längre mellan vattenbytena, dvs tagit bort orsaken, så kan man döda dom med en mörkläggnig i >3 dagar eller Tetramedica General Tonic, dvs ta bort symptomen.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Defdac, dina svar borde in i någon faq! De är mycket informativa!
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              håller med Dre. mycket informativt defdac!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...