pmdd + alger, vad ska jag ändra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puffer
    • June 2010
    • 68

    pmdd + alger, vad ska jag ändra?

    Jag har ett 300 liters med hyffsat mycket växter (svärdsplantor, papegojblad, vattenpest, vattenspikblad, vallisneria, cabomba och an javaormbunke), byter 25% vatten varje vecka och doserar pmdd normaldos efter varje vattenbyte. Kör även med easy carbo. Karet har varit igång sedan en månad.

    Dom sista två veckorna så har det i slutet av veckan bildats en väldans massa grönalger tror jag (inga trådar) som lägger sig på ytan. Min egen teori är att det är något näringsämne som tar slut så att växterna inte kan tu upp den resterande näring som finns vilket då skulle lämna plats för algerna.

    Vi varje vattenbyte har jag alltid haft 0 i både nitrit och nitrat. Nu idag hade jag för första gången mätbara värden av ammoniak, mellan 0 och 0.25 ppm.

    Jag har haft lite strul med kejsartetrorna som går i karet där tre av totalt åtta har strukit med. Nu har jag införskaffat ett vattenberedningsmedel. Så det är inte tal om att stoppa i fler fiskar innan jag haft en frisk besättning i minst två veckor. Det går även räkor och en äppelsnäcka som har hjälp en del men inte så mycket jag hade hoppats.

    Några förslag på vad jag ska göra för att slippa vaska ur en massa alger varje gång jag byter vatten?
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Algerna ligger på ytan? du menar vattenytan eller? sitter de nå alger på växterna eller rutorna? Du har inge blågrön alger?.

    Lite frågor om din tank:
    1. När böt du lysrör senast, och till vad.
    2. Har du något UVC-Filter.
    3. Har du ett ytterfilter, och hur stort.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • puffer
      • June 2010
      • 68

      #3
      Nya lysrör som är på 11 timmar var med en timmes förskjutning
      Inget uvc filter
      Innefilter bakom bakgrund med torv och filtermatta, kanske runt 30-35 liter stort
      Det sitter gröna prickar på rutorna som jag tar bort med skrapa

      Med ytan menar jag på vattenyten. Jag hade tidigare kiselalger men dom försvann när skaldjuren åkte i. Kanske ska förtydliga att jag *tror* det är grönalger. Det är i alla fall grönt och lägger sig på ytan. Fast det påminner iofs om det här till utseendet så det kanske är blågrönalger jag får.

      En annan intressant sak kan kanske vara att när det blommade upp igen nu innan helgen så satte sig äppelsnäckan nästan konstant uppe vid ytskiktet vilket väl borde tala mot blågröna alger?

      En sak till, karet står aldrig i direkt solljus
      Senast redigerad av puffer; 29 August 2010, 00:23.

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Ha ha, ja filtreringen är det då inget fel på, och inte ljuset heller. Känner du någon som har ett UVC filter att låna till dig kanske, Vet att det skulle funka väldigt bra, efter som att ditt filter inte är så lätt at flytta på så tror jag nog att UVC skulle funka bäst, men du kan ju altid mörklägga karet 3-4 dagar efter du gjort vattenbytet. Men ett bra UVC-Filter är underbart att ha, önskar att jag ägde ett, tror nog det är den bästa lösningen för dig, för de flesta medel mot blågrön alger tar död eller gör så att filter bakterierna mår dåligt, och det är ganska svårt för dig att avlägsna ditt filter.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

          #5
          Ursprungligen postat av puffer
          En annan intressant sak kan kanske vara att när det blommade upp igen nu innan helgen så satte sig äppelsnäckan nästan konstant uppe vid ytskiktet vilket väl borde tala mot blågröna alger?

          En sak till, karet står aldrig i direkt solljus
          Hmm, skulle vara kul att se hur det ser ut, det som ligger vid ytan alltså, de gröna prick algerna hatar jag dock, för de sitter så hårt på rutan, men det lyckades jag bli av med de försvann som när mina växter växte till sig. Men om du lägger up en bild hur ytalgerna ser ut så är det nog lättare att avgöra vad det är.

          Vilka alger det än är så tar en uvc det
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

          Kommentar

          • puffer
            • June 2010
            • 68

            #6
            Nu vet jag att det inte är cyanobakterier vi har på ytan. Hittade två små bollar av nått blågrönt kladd på botten som försvann när vi hade i pmdd igår. Har läst att cyanobakterier inte gillar KNO3 (om nu det stämmer, det verkar gå så mycket myter inom akvaristiken)

            Jag har surfat runt lite på nätet angående ytalgerna och ramlat över lite info (här och här) samt ett par trådar (tex här) på zoopet. En gemensam nämnare verkar vara dålig fart på ytan vilket gör att algerna kan lägga sig där i fred.

            Jag tycker vi har helt ok ytrörelse och har problem med att hålla flytväxterna på plats. Vi vill inte har för stark cirkulation i karet heller med tanke på våra planerade invånare.

            I vårt kar så ligger utblåset ett par, kanske upp till tre cm ned i vattnet. Jag skulle kunna rikta upp det mer mot ytan men det kommer krävas ingrepp i bakgrunden så jag avstår helst om det inte är helt nödvändigt. Dessutom vill jag ha det så tyst som möjligt. Så om det finns andra alternativ att prova först så är det att föredra, särskillt som lösningen endast verkar vara estetisk.

            En annan sak. Är det nödvändigt att plocka bort blad som det växer alger på? Vi har papegojblad som har en grön beläggning på flera av sina blad.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Anledningen till blommingen är säkert de döda fiskarna. Alger brukar gå igång på ammonium (ammoniak har man generellt sett inte i akvarium om man har ett pH under 8.5). Generellt gillar alger plötsliga förändringar och det betyder att man ofta gör bäst i att hålla sin gödningsregim stenhårt och inte börja dosera annorlunda.

              Det kan vara bra idé att försöka böja upp utblåset en aning så att man får lite vågor, men det ska inte plaska.

              Är det nödvändigt att plocka bort blad som det växer alger på?
              Både ja och nej. Har man en risig planta som man vill få igång kan man låta den vara tills att den bildar nya skott och inte trimma bort de fula algangripna delarna förrens man har tillräckligt med algfri fin nytillväxt.

              Stora växter som javaormbunkar och svärdsplantor kan dock må riktigt bra av att få dåliga blad bortplockade eftersom dom skuggar resten av växten ganska mycket.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • puffer
                • June 2010
                • 68

                #8
                En stor plötslig förändring skedde när ytalgerna dök upp första gången. Vi åkte bort en vecka och karet blev utan både matning och easy carbo varje dag.

                Det är vågor på ytan som det är även om det nog går att fixa mer. Men innan jag testar att böja upp utblåset (har bara 5mm slang att spela på som dessutom är fastsilikonat i bakgrunden med sand) ska jag mata väldigt sparsamt ett tag och se om övermatning är problemet.

                Jag tror vi har fått staghornsalger också Sådana där vitaktiga långa i klumpar där det är som mest strömt i hela karet. Tur jag visste att alger i princip är oundvikligt i början annars hade det varit lite jobbigt nu.

                Återkommer när jag hittat mirakelkuren så andra kan hitta den senare

                Kommentar

                • slade
                  • May 2010
                  • 159

                  #9
                  Du kan ju också testa att dra ner på tiden du har lysrören igång lite. Det är gränsfall till väl länge. Har man belysningen på för länge gynnar det tillväxten av alger eftersom växterna inte kan tillgodogöra sig ljuset mer än ett visst antal timmar per dygn.
                  450 L SA
                  80 L SA

                  Kommentar

                  Arbetssätt...