Nystart - ofantliga mängder alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    Nystart - ofantliga mängder alger

    Har nyss startat ett 275-literskar från scratch och efter en månad ser det ut så här:
    http://i35.tinypic.com/b9f321.jpg och http://i35.tinypic.com/14nlfmw.jpg

    Har aldrig varit med om liknande tillväxt ...

    I karet går två långsträckta pansarmalar och en liten ancistrus. Pansarmalarna kan ha fått lite för mycket att äta den första veckan, de verkade ha svårt att förstå vad tabletter var för något så mkt mat löstes nog bara upp (men jag har å andra sidan inte haft någon nitrit).

    vb 10-15 % 1 g/vecka. PMDD har jag haft i efter vb, det kanske inte var en bra idé?

    Finns det något man kan göra mer än att vänta? Det är ju fortfarande nystartat, så man vill ju inte göra något alltför drastiskt. Bör jag fortsätta fylla på med fisk, eller vänta med det?
  • joelvuo
    • September 2009
    • 771

    #2
    Du ska helst göra ett 50% vattenbyte varje gång du tillsätter PMDD, så att du nollställer vattenvärderna om jag minns rätt

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      tycker nog att det ser bra ut.....alltså...några alger som svävar med vattnet är ju bara snyggt,,,,


      såvida de inte tar överhand....



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Ursprungligen postat av joelvuo
        Du ska helst göra ett 50% vattenbyte varje gång du tillsätter PMDD, så att du nollställer vattenvärderna om jag minns rätt
        Jo, det ska man ju, men nu när det är nystartat så går jag försiktigare fram för att inte störa nyttobaktererna för mycket.

        Kommentar

        • nils_sverker
          • June 2007
          • 395

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          tycker nog att det ser bra ut.....alltså...några alger som svävar med vattnet är ju bara snyggt,,,,

          .
          Du kan v äl itne vara allvarlig? Det ser ju för j-ligt ut! Men framför allt så tyder ju den enorma tillväxten på att något inte är som det ska, tänker jag.

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Jag hade nog köpt några, 2-5 stycken, Siameser: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1. Tror de kommer att lösa ditt algproblem på nolltid.
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • nils_sverker
              • June 2007
              • 395

              #7
              Ja, de sägs ju vara effektiva, men de är ju så fruktansvärt tråkiga! Plus att de blir stora, med några siameseser, en ancistrus och liet långsträckta pansarmalar är ju hela karet snart fyllt av bruna fiskar ...

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Ursprungligen postat av nils_sverker
                Ja, de sägs ju vara effektiva, men de är ju så fruktansvärt tråkiga! Plus att de blir stora, med några siameseser, en ancistrus och liet långsträckta pansarmalar är ju hela karet snart fyllt av bruna fiskar ...
                Tycker faktiskt inte de är tråkiga alls , men du har rätt i att de blir stora och det snabbt. Det är verkligen full fart på dem hela tiden och de är effektiva som få. (Har en grupp på 5 stycken själv.)
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  tycker nog att det ser bra ut.....alltså...några alger som svävar med vattnet är ju bara snyggt,,,,


                  såvida de inte tar överhand....



                  .
                  Ja grönalger ser väldigt trevligt ut och gör karet levande men detta ser ju för j---ligt ut
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • nils_sverker
                    • June 2007
                    • 395

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja grönalger ser väldigt trevligt ut och gör karet levande men detta ser ju för j---ligt ut
                    Tack för ditt stöd

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Det är nog Staghorn som brukar försvinna nästan lika snabbt som dom blommar upp, ofta i samband med t ex övermatning eller svajjigt biologiskt filter.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • nils_sverker
                        • June 2007
                        • 395

                        #12
                        Vi hoppas på det och avvaktar helt enkelt ...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...