Grönt vatten!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • buffe78
    • October 2007
    • 363

    Grönt vatten!!!

    Hej
    Har nyss startat ett 240l malawi kar, men har fått problem med nån sorts alger, vatten är jätte grönt, man ser inte igenom karet ens, det finns knappt några alger på rutorna eller på stenarna, nån som vet vad det kan va för nått samt vad som kan göras, har börjat med att stänga av ljuset iaf..

    Mvh krille
    Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    infusorier kallas det. släck ner karet o svep in i en mörk filt i nån vecka så ska det försvinna

    Kommentar

    • vordf
      • May 2010
      • 106

      #3
      Ett UV-filter ordnar detta på 24-48h och ser till att du får mindre problem med alger överhuvudtaget.
      460L Amerika

      Kommentar

      • Hvarulf
        • April 2010
        • 75

        #4
        Ursprungligen postat av vordf
        Ett UV-filter ordnar detta på 24-48h och ser till att du får mindre problem med alger överhuvudtaget.
        +1

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Grönt vatten är inte pga infusorier. Då är vattnet mer jämngrått. Detta är svävalger och som redan sagts är UV-filter smidigast. Men man kan även försöka sig på en total mörkläggning (släcka ljuset räcker inte).

          Jag brukar köra en hävert med vatten ut ur akvariet och en slang med påfyllningsvatten i samma takt som häverten tar ut vattnet och låta vattenbytet gå med pumparna påslagna till vattnet är klart. Är vattnet minsta disigt nästa dag så gör jag samma sak igen tills det ger sig.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Dessa svävaralger! Har kämpat med dem hel sommaren utan att vinna. Antingen köper jag ett UV-filter eller slänger karet! UV-filtren är lite dyra dock... Är det så att de dessutom minskar problem med vanliga fastsittande alger?
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              Som tidigare sagt så är det bästa att köpa ett UVC- filter, eller låna ett från någon man känner, hur som helst så är en uvc ett mycket bra verktyg att ha till sina kar. Om du inte känner någon eller har pengar att köpa ett UVC- filter så kan du göra ett vattenbyte på 50-70% och sedan mörklägga karet i 3-4 dagar, beror lite på om du har mycket växter annars kan man mörklägga karet längre.
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • Grottbert
                • November 2009
                • 340

                #8
                Eller så kan du göra om akvariet till ett musselakvarie. Dom älskar grönt vatten vad jag har förstått.

                Kommentar

                • RobFrazie

                  • May 2010
                  • 842

                  #9
                  Eller gör du bara som jag! bytt mycket vatten, ha tålamod och vänta ut det!
                  hade ett sablans problem jag oxå, fick samma tips som du har fått. här på forumet.
                  Men jag hann faktiskt inte göra något för jag skulle åka iväg en vecka och var inte hemma, när jag kom hem så var vattnet finare än någonsin! kristallklart TOTAL.. Synd bara att jag inte fick se när det blev finare. men jag hade grönt vatten i flera veckor. och var borta en vecka och kom hem till fint...

                  De tipsen andra har gett fungerar oxå då andra gjort så. men jag bara väntade även om det var tråkigt...
                  720L Soppa
                  200L Asien
                  Räkvas
                  65L Betta

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Jag har själv jätteproblem med grönt vatten. Otroligt att det plötsligt försvann för dig RobFrazie. Själv har jag nu bestält ett uvc filter eftersom mitt tålamod är slut. Jag hoppas att det hjälper, har provat allt!
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...