mossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scandtraxx
    • August 2010
    • 80

    mossa

    Kan man ta vanlig mossa från naturen och skölja av det och sen sätta ner i karet
    Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Från svenska skogar? Nej inte vad jag vet, men jag har hört att någon lyckats ett tag med näckmossa.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Är absolut inte den bästa personen att svara på detta men jag är ytterst tveksam till detta. Det bör nog isf vara en mossa som "tål" väldigt mycket vatten. Det skulle möjligtvis vara vitmossa då kanske (alltså inte det som säljs som "vitmossa" till jul, detta är eg. en lav). Har själv använt vitmossa till en wiskeytunna med guldfisk i som jag hade ett kort tag. Det gick väl hyfsat bra, även om mycket av det vissnade allt eftersom (misstänker att allt var döende eg. efter att man drog upp den från där den växte), men mycket av det klarade sig ganska länge och blev enligt mig väldigt snyggt rent inredningsmässigt! Det man bör tänka på är att det kan bli mycket dött organiskt material och att vitmossa är väldigt surt, så till arter som inte gillar surt vatten är det kanske inte optimala inredningen, men väldigt snyggt blir det!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • scandtraxx
        • August 2010
        • 80

        #4
        aha okej då är det kanske inte en bra ide med mosse men tack för hjälpen
        Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          Jag tror att Riccia Fluitans som många inklusive jag kör i sina kar växer vilt i svenska vattendrag. Vet att många på Plantswap har experimenterat med detta. Tror många lyckats också

          Största risken med att plocka mossa i naturen är nog att sjukdomar och små djur kan följa med in...
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • HenkeP
            • January 2009
            • 886

            #6
            Jag håller på att testa en snygg mossa jag hittade i skogen.. Kör en liten bit i mitt räk-kar, funkar det så blir det till att hämta mer till övriga kar..

            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

            Kommentar

            • quattromaniac
              • June 2010
              • 286

              #7
              En växt som normalt växer på "marken" lär ruttna om den planteras under vatten.....
              Tänk vad lätt det är att vattna ihjäl en krukväxt Eller skulle mossan torkas först?
              Vårt nya sällskap/diskuskar
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Mossor har otroligt stabila cellväggar, så att torka mossan först är ingen idé, den suger bara upp vatten igen och fortsätter växa. Däremot är markmossor inte anpassade för ett ständigt liv i vatten, och kommer därför att dö och ruttna efter ett tag.
                Det finns akvatiska mossor, men de är vanan vid betydligt kallare vatten än vad man har i tropiska akvarier.
                Så mossor från naturen är inte någon bra idé alls.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                Arbetssätt...