För liten pumpvolym = dålig till växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    För liten pumpvolym = dålig till växt?

    Har en liten fråga, tillväxten på mina växter har varit sisådär. Nu verkar allt fungera d.v.s inte så mycket alger + att jag får ansa lite ibland.

    Råkade titta på det finstilta på min pump till akvariet och där stod det 600L/H.
    Har jag för dålig kapasitet till mitt Juwel 240L?

    Har tidigare provat med PMDD + Easy Carbo men det gjorde ingen skillnad alls bara mer alger.
    Flertalet växter som jag har provat har också dött, t.o.m Siamensis.

    Skall även nämna att det verkar finnas kalk i mitt grus, det innebär att mitt KH värde sjunker från 5 till 3 vid vattenbyten men PH är stabilt.

    Undrar är det fördålig pumpkapasitet som gör att växter har svårt att trivas eller är det varierande KH värde?

    Har för mig att jag läst någonstans att riktvärdet på pumpkapasitet till akvarium är 4 x akvarievolymen/H stämmer detta?
  • Hvarulf
    • April 2010
    • 75

    #2
    600l/h låter lite i underkant till ett så stort kar. Men det beror ju också på hur stor fiskbelastning du har.
    Angående dina växter så undrar jag först och främst hur mycket ljus du har och vilka lysrör?

    Kommentar

    • Grothras
      • July 2009
      • 401

      #3
      Pumpkapaciteten gör väl inte så jättestor skillnad för växterna. jag har haft växter som vuxit ur hinkar där jag bara fyllt på nytt vatten från mitt akvarium när det andra dunstade.

      Det viktigaste är vad du har för ljus samt att du i de flesta fall även behöver lite näring i vattnet för att växterna ska få fart ordentligt. Pumpen är nog det minsta problem som dina växter har skulle jag ju tro.

      Kommentar

      Arbetssätt...