Allmänt dåligt skick på växter i 160 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Allmänt dåligt skick på växter i 160 L

    Mina växter är ofta i allmänt dåligt skick och vissnar efter nån månad. Jag har en växt med smala blad som har klarat sig ett par år men även den har nu blivit lite brunaktig och fått små hål.

    I armaturen till akvariet så har jag plats för två lysrör men har bara ett i. Det är ett Sylvania Grolux "Fresh water and plants" 30W och det har nog suttit i 2-3 år. Det är igång 10-12 tim per dygn.

    Akvariet är på 160 L.

    Är problemet för lite ljus eller kan det vara något annat?
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Det var inget imponerande ljus men borde räcka för icke så ljuskrävande växter, dock så borde du spana efter en ny ramp om du vill ha ut mer av det. Ett rör som är 2-3 år har garanterat tappat en stor del av det ljus växterna behöver. Kör du gödning? PMDD fungerar utmärkt för mig och många andra.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • DjRoman
      • December 2007
      • 242

      #3
      Aldrig kört med gödning eller haft någon speciell tanke på att växterna ska ha det bra. Av nån anledning har jag alltid trott att växter var av typen set-and-forget, men gång på gång har det ju visat sig inte stämma

      Om jag har två nya 30W av samma märke, blir det inte tillräckligt då?

      Har för mig jag har läst nånstans här i forumet att PMDD kan vara dåligt för fiskarna. Stämmer det?

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        jag hade köpt två nya rör till din befintliga ljusramp, det bör räcka för de vanliga växter som brukar finnas tillhands på djuraffärerna.

        utöver det så hade jag också börjat med pmdd så ska du se att växterna kommer sluta dö för dig

        vad jag sett än så länge så har inga fiskar visat tecken på att må dåligt i mina kar, jag kör själv dubbel dos med extra micronäring i stora karet för att växterna ska må på topp och inga fiskar mår dåligt, tvärtom så ynglar de och verkar trivas som "fisken i vattnet"
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Ursprungligen postat av DjRoman
          Mina växter är ofta i allmänt dåligt skick och vissnar efter nån månad. Jag har en växt med smala blad som har klarat sig ett par år men även den har nu blivit lite brunaktig och fått små hål.

          I armaturen till akvariet så har jag plats för två lysrör men har bara ett i. Det är ett Sylvania Grolux "Fresh water and plants" 30W och det har nog suttit i 2-3 år. Det är igång 10-12 tim per dygn.

          Akvariet är på 160 L.

          Är problemet för lite ljus eller kan det vara något annat?

          Du kan också tänka på för att få ut maximal prestanda från ljusrören så bör de bytas minst 1 gång per år och så klart så behövs gödning, själv så kör jag endast med Easy Carbo för att jag upptäckte att mina växter mår mycket bättre nu än när jag även körde med PMDD, varför vet jag inte men men
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • DjRoman
            • December 2007
            • 242

            #6
            Nu har jag beställt PMDD och så ska jag iväg och köpa nya lysrör. Får hoppas att det blir bättre

            Kommentar

            • DjRoman
              • December 2007
              • 242

              #7
              Nu har jag inhandlat lysrör

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                vad blev det för några??

                Kommentar

                • DjRoman
                  • December 2007
                  • 242

                  #9
                  Sylvania Grolux T8 30W. Det var bara den och nån för marine water att välja på i rätt storlek.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    okej. aa får la duga, menm jag skulle försöka få tag o power-glo,aqua-glo eller helst aquarelle

                    Kommentar

                    • DjRoman
                      • December 2007
                      • 242

                      #11
                      Aha ok. Ska försöka få tag i Aquarelle nästa gång det är dags för byte

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        då lär du inte få tag i dom. de har slutat tillverkats. finns bara kvar de som folk har på lager så att säga

                        Kommentar

                        • DjRoman
                          • December 2007
                          • 242

                          #13
                          Jaha det var ju typiskt. Får väl se vad som är bäst när det väl är dags igen.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            haha a precis

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              införskaffa reflektorer..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...