Brunalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cgr
    • March 2005
    • 296

    Brunalger?

    Hej. Mitt akvarium är nystartat sen tre veckor. Är algerna på bilden brunalger? jag har för mig att brunalger ofta beror på förhållanden i nystartade akvarium. Vad beror de på tror ni? KAn det vara dåligt ljus. Lysrören är de som följer med Juwel Rio 180 T5, de sägs vara ganksa dåliga växtrör. Eller kanske snarare felaktiga näringsförhållanden? Jag göder med PMDD, kan det hjälpa att öka/minska doseringen av något ämne?
    Tack.

    Aktiva akvarium:
    180L Juwel Rio,
    Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser ut som både brunalger och staghornsalger du fått, båda kommer oftast i nystartade kar som inte kommit i balans. I ditt fall skulle jag tveka att släppa i Ancistrus som kan komma att gnaga sönder alla dina svärdsplantor.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • cgr
      • March 2005
      • 296

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det ser ut som både brunalger och staghornsalger du fått, båda kommer oftast i nystartade kar som inte kommit i balans. I ditt fall skulle jag tveka att släppa i Ancistrus som kan komma att gnaga sönder alla dina svärdsplantor.
      Jo Ancistrus skulle definitivt förstöra Svärdsplantorna. Jag har en nugget men osäker på hur mkt nytta den gör mot algerna. Så tror du det går vänta ut detta tillstånd?
      Aktiva akvarium:
      180L Juwel Rio,
      Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Som ansjo säger är det vanligt med dessa i nystartade kar, men du kan vänta ut dem. Tar vanligtvis mellan 1-2 månader att få en bra balans i karet, ibland kan det ta något längre att bli av med algerna. Gnugga gärna svärdsplantorna rena med fingrarna innan vattenbyten, långsamtväxande växter drabbas hårdast och kan behöva lite hjälp

        Siamesiska algätare är bra på att äta kiselalgerna. (De bruna algerna) Om du vill ha några som hjälper dig med det innan karet är i ballans.
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Skall man vara petig så är brunalger marina arter som t ex blåstång så det är inte aktuellt i det här fallet. Däremot kiselager, det är rakt inte ovanligt att de har en liten blomning i ett nystartat akvarium. Normalt ger de sig snabbt, bland annat på grund av att det uppstår brist på kisel. De algerna kan man alltså ta med ro i början, i de fall de blir envisa så är ofta belysningen för dålig och det kan också vara mycket kisel i ledningsvattnet. Det finns filter för att lösa det men det är sällan det blir nödvändigt.

          De gröna trådarna är mer oroande, det är lite svårt från bilden att säga säkert vad det är men det kan bli en pest. Vad du kan göra är att kanske byta till bättre belysning, hålla koll på att vattenvärden inte drar iväg och att gödsla med främst järn som gynnar annat än alger. Siamesisk algätare kan ibland lösa problemet men se då till att affären inte lurar på dig nåt annat än den äkta.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • cgr
            • March 2005
            • 296

            #6
            Tack för hjälpen. Nu har jag köpt nya lysrör (sera daylight brilliant) samt 6 siamesiska algätare (inte flying fox). Så får vi se hur det går! :
            Aktiva akvarium:
            180L Juwel Rio,
            Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

            Kommentar

            • Grothras
              • July 2009
              • 401

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det ser ut som både brunalger och staghornsalger du fått, båda kommer oftast i nystartade kar som inte kommit i balans. I ditt fall skulle jag tveka att släppa i Ancistrus som kan komma att gnaga sönder alla dina svärdsplantor.
              Jag har haft 2 svärdplantor i mitt akvarium tillsammans med 4 ancistrus. De har inte rört svärdplantan. Nu har jag bara 2 skott kvar sedan jag sålde båda de stora praktexemplaren och de rr inte dem heller.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Skulle du ge det rådet att släppa i andra Ancistrus än dina i ett kar med svärdsplantor då?
                Att dina plantor klarar sig är bara att gratulera.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • cgr
                  • March 2005
                  • 296

                  #9
                  Så nu efter att ha bytt lysrör så är de bruna och smetiga algerna helt borta! Siamesisk algätare åt dem konstant och nya ljuset har gjort susen för växterna. MEN jag har fått nya alger som skymtades på de gamla bilderna. Har nån en aning vad det är för sort och hur man kan bekämpa dem?


                  Aktiva akvarium:
                  180L Juwel Rio,
                  Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                  Kommentar

                  • Klotte
                    • February 2007
                    • 621

                    #10
                    Tjena, skönt att kiselalgerna gav med sig... Kolla en bit ner på denna sidan om du kan identifiera din alger

                    Tycker det ser ut som Staghorn...
                    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                    100 liter blandat...

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jepp, staghorn ser det ut som, och även detta kommer att försvinna av sig själv efter en tid. Tar lite längre tid än med kiselalger då ingen fisk äter dessa utan karet får komma i balans av sig själv.
                      Du kan mekaniskt rensa bort dem vid tex vattenbyte, så syns de inte lika mycket.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • cgr
                        • March 2005
                        • 296

                        #12
                        Ja, kiselalgerna gav bara plötsligt upp, väldigt skönt. Får vänta ut staghorn också då. Tack för hjälpen!

                        Ska göra en tråd om karet snart, har "electric blue" fjärilar som nyss lekt, kanske kan vara intressant för nån
                        Aktiva akvarium:
                        180L Juwel Rio,
                        Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Trevligt, hoppas att det blir något av leken med!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • cgr
                            • March 2005
                            • 296

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Trevligt, hoppas att det blir något av leken med!
                            Ja det är ju det lilla kruxet, de vaktar fint ett tag men sen råkar hanen glömma vakta och så ryker romen. Nåja, kanske lär sig
                            Aktiva akvarium:
                            180L Juwel Rio,
                            Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              De gröna trådarna är mer oroande, det är lite svårt från bilden att säga säkert vad det är men det kan bli en pest. Vad du kan göra är att kanske byta till bättre belysning, hålla koll på att vattenvärden inte drar iväg och att gödsla med främst järn som gynnar annat än alger.
                              Det brukar vara ett ganska vanligt trick att dra ner på just järn om man har svåra problem med gröna långa trådalger. Man får t ex ofta stor trådalgsodling (Oedogonium) när man kör för mycket lera i bottnen (som innehåller stora mängder järn).

                              Detta är dock Staghorn, och som ansjo säger brukar dom försvinna av sig själv. Dom blommar upp pga urea/ammoniumspik tex pga övermatning eller skadat biologiskt filter.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...