Snälla Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chippen81
    • November 2009
    • 87

    Snälla Hjälp!

    Finns det någon som vet ett bra sätt att tvätta eller göra rent dekorationer/rötter som har blivit angripna av bla grön alger och brun toffsalger. Jag har använt sånt man gör rent kaffebryggare med (koncentrerat med surt medel) i kokande vatten. Och det funkar sådär på grönalgerna (de ser bruna ut efteråt) men brunalgerna sitter som tusan på dekorationerna . Tacksam för svar
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    diskborste och skrubba?

    Kommentar

    • Chippen81
      • November 2009
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av Miliimli
      diskborste och skrubba?
      Finns det inget bättre sätt?

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Det är det sätt jag alltid använt kemikalier och sånt är ju oftast big nono att sätta på något som ska ner i akvariet. Diskborstte (inget diskmedel!!), varmvatten och egen arbetskraft är det som gäller! Tyvärr :P

        Kommentar

        • Cyruz10
          • February 2010
          • 235

          #5
          Får jag fråga varför du vill ha bort alla alger? Har det blivit så pass mycket att dom tar över karet? Om ja, då är den bästa medicinen att kanske byta ut den nuvarande belysningen mot andra rör (finns rör som motverkar algtillväxt) och skaffa lite mer växter i karet.

          Om du bara har "normala" mängder alger, är det verkligen så farligt? Ett akvarium helt utan alger ser väldigt sterilt och onaturligt ut i mina ögon. Lite alger är bara bra

          Kommentar

          • Chippen81
            • November 2009
            • 87

            #6
            Ursprungligen postat av Cyruz10
            Får jag fråga varför du vill ha bort alla alger? Har det blivit så pass mycket att dom tar över karet? Om ja, då är den bästa medicinen att kanske byta ut den nuvarande belysningen mot andra rör (finns rör som motverkar algtillväxt) och skaffa lite mer växter i karet.

            Om du bara har "normala" mängder alger, är det verkligen så farligt? Ett akvarium helt utan alger ser väldigt sterilt och onaturligt ut i mina ögon. Lite alger är bara bra
            Hej tack för svar. Nä för mycket kanske jag inte har men det är just de bruna toffsalgerna som sitter på mycket av mina växter och dekorationerna, okej på rötter och dylikt men det är på dekorationerna som jag vill ha bort dessa på. Skrubba med borste e då inget lätt jobb vill ja lova.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              vad är det för dekorationer du har i karet? kanske kan ta bort dom då?

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Har du någon bild? Toffsalger uppkommer främst vid stora plötsliga förändringar i ammonium syre/CO2 nivåer om jag minns rätt. Dvs byta vatten lika mycket varje gång inte för mycket samt mata lika mycket kontinuerligt. jag hittade ett tips från defdac: "Toffsalger hatar Easy Carbo"

                Dvs du kan ju prova att använda easy carbo för att gynna växter och dessutom motverka dessa alger något.
                Checking out...

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Lägg ut dem i solen så att de torkar ordentligt. Sen går de att skrubba bort med borste och vatten.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Chippen81
                    • November 2009
                    • 87

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    vad är det för dekorationer du har i karet? kanske kan ta bort dom då?
                    ja de ju e sätt, kanske inte de bästa men dock ett sätt

                    Kommentar

                    • Chippen81
                      • November 2009
                      • 87

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dre
                      Har du någon bild? Toffsalger uppkommer främst vid stora plötsliga förändringar i ammonium syre/CO2 nivåer om jag minns rätt. Dvs byta vatten lika mycket varje gång inte för mycket samt mata lika mycket kontinuerligt. jag hittade ett tips från defdac: "Toffsalger hatar Easy Carbo"

                      Dvs du kan ju prova att använda easy carbo för att gynna växter och dessutom motverka dessa alger något.
                      Tack för ditt svar! ska testa det, tänkte lägga in någon bild ikväll och visa hur de ser ut

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Lägg ut dem i solen så att de torkar ordentligt. Sen går de att skrubba bort med borste och vatten.
                        Detta är effektivt, när de är döda försvinner de oftast själv när du lägger tillbaka dem i vattnet.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Ursprungligen postat av Chippen81
                          ja de ju e sätt, kanske inte de bästa men dock ett sätt

                          beror väl på. jag tycker personligen att dekorationer, dvs typ plastgrejjer som ser ut som ett slott eller ett skepp o dy, dödskallar etc är fruktansvärt fult i ett akvarium. hör inte dit alls.

                          Kommentar

                          • putte90
                            • July 2010
                            • 62

                            #14
                            högtryckstvätten funkar bra

                            Kommentar

                            • MattiasJ
                              • January 2005
                              • 46

                              #15
                              Det bästa sättet att få rent en rot är att koka den i en stor kastrull...blir jättebra resultat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...