Fått illgröna slemmiga alger på mitt vita ciklidgrus, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • askungen
    • June 2010
    • 107

    Fått illgröna slemmiga alger på mitt vita ciklidgrus, hjälp!

    Har ett 60 l kar som varit igång i ca 2 mån, nu har ja fått sen 3 dar tillbaka illgrönt slemmiga algväxt på mitt fina vita ciklidgrus, inte snyggt, e de nån här som har en aning om vad de e o heter samt gärna oxå hur man kan få bort det. Försökte suga upp de lite försiktigt me slamhäverten o röra runt lite men nästa morron va de tillbaks igen. De håller sig än så länge till mitten av botten på en yta av ca 20x15 cm. Ja gör vattenbyte 1g/v byter ca 35-40% använder easy carbo varje dag o PMDD i o me vattenbytet, matar sparsamt samt har ca 12 fiskar däri än så länge.
    Anki
    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är troligtvis inte alger karet drabbats av utan något som heter Cyano, eller Cyanobakterier. Gör en sökning här på forumet så hittar du både orsak och verkan mot detta. Skulle inte det hjälpa är det bara att hojta igen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • askungen
      • June 2010
      • 107

      #3
      Tack för snabbt svar ahhhaa cyano d har ja hört talas om, ska genast söka på de, tack igen ansjo
      Anki
      220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
      60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Köp tetra general tonic så försvinner det, finns på akvarielagret för 90 spänn. Räcker till 400 liter.
        Checking out...

        Kommentar

        • askungen
          • June 2010
          • 107

          #5
          Ok ska absout testa de, ha läst här om alla möjliga olika tips hur man kan bära sig åt för o få bort det, men funkar det m tetra general tonic så e ja så glad så. Tack för det tipset.
          Anki
          220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
          60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            General tonic är ett bakteriedödande medel som tyvärr kan döda även de goda bakterier du vill ha kvar, så det är ett råd jag själv skulle göra om inte något annat hjälper. Försök istället ta reda på orsak och gör något i den änden.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...