Easy carbo & Profito

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    Easy carbo & Profito

    Hej, har precis startat upp ett litet kar med växter, funkar det med enbart easy carbo och profito (tror det heter så) eller krävs det något annat? Tar man easy carbo dagligen? Har bara använt det tidigare i ett malawikar med någon enstaka anubis i och då enbart vid vattenbyte.
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    #2
    Ingen som vet?

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Många inklusive mig kör med easy carbo och PMDD. Jag vet inget om profito. Easy carbo doserar du varje dag på morgonen, ej kvällen, då växterna har CO2 då ljuset lyser. I mörker förbrukas inget CO2.

      Om du har anubis så kan jag inte tänka mig att du behöver easy carbo eftersom de är så långsamväxande?!

      Tänk på att EC är giftigt och man ska inte överdosera. Vissa växter trivs inte med EC, valisneria exempelvis.
      Checking out...

      Kommentar

      • M-L
        • September 2009
        • 183

        #4
        Ursprungligen postat av Dre
        Många inklusive mig kör med easy carbo och PMDD. Jag vet inget om profito. Easy carbo doserar du varje dag på morgonen, ej kvällen, då växterna har CO2 då ljuset lyser. I mörker förbrukas inget CO2.

        Om du har anubis så kan jag inte tänka mig att du behöver easy carbo eftersom de är så långsamväxande?!

        Tänk på att EC är giftigt och man ska inte överdosera. Vissa växter trivs inte med EC, valisneria exempelvis.
        Finns det något annat växtmedel som är bra? PMDD verkar jobbigt och krångligt.

        Kommentar

        • mikey13
          • October 2007
          • 465

          #5
          PMDD är inte det minsta krångligt, man blandar bara i 3 st 50cl flaskor med vatten och sen häller från dom, gjort på några minuter =)
          __________________________________________
          Mitt 720L projekt
          375L Inbyggt i väggen-projekt

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av Dre
            Vissa växter trivs inte med EC, valisneria exempelvis.
            Då ska vi inte berätta det för mina valisnerior för de vet nog inte det
            Däremot mossor upplever jag att de tar stryck av EC
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Jag har hört och haft erfarenhet av känslig vallisneria vid användning av EC. Sökte lite nu och hittade ett inlägg från pålitlig person, men det verkar vara flera parametrar involverade:
              Checking out...

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av Dre
                Jag har hört och haft erfarenhet av känslig vallisneria vid användning av EC. Sökte lite nu och hittade ett inlägg från pålitlig person, men det verkar vara flera parametrar involverade:
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1083614
                Kör med 10ml / 540 liter och dygn så det bör inte falla under häftigare dosering, säkert så med att det är mer än en parameter.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Aquador
                  • July 2006
                  • 26

                  #9
                  Jag har tidigare kört med EasyCarbo och Profito i ett SA sällskapskar. Ett fantastiskt resultat med en prunkande grönska och minimalt med alger. Så bra att jag avvecklade min CO2 anläggning.
                  Nu har jag inte kvar SA karet, men jag fortsätter med EasyCarbo + Profito i mitt 530 L Malawi där jag har en del Vallisneria. Kör med halv dos. Växterna växer enormt bra, och är gröna och fräscha så jag tror inte ett dugg på att det skulle vara giftigt för Vallisneria.
                  Fiskarna ser inte heller ut att fara illa, och de leker med jämna mellanrum.
                  Tillsätter Profito i samband med vattenbytet varje vecka, och EasyCarbo varje dag (halv dos).
                  Kommer senare i höst att starta upp ett 375 L Tanganyika (troffekar) , och jag tänker ha en del växter där också, företrädesvis vallisneria.
                  Med tanke på det fantastiska resultatet med gröna växter och minimalt med alger tänker jag köra samma koncept där.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...