Svävaralger inget hjälper.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Svävaralger inget hjälper.

    Jag har mörklagt karet i tre dagar utan resultat.

    Jag har haft i algenkiller.

    Låtit det verka en vecka och därefter ett stort vattenbyte.

    PMDD gödning till växterna.

    Har haft i Aquaclear men inget hjälper. Grönt och ogenomskinligt vatten.

    Vad ska man göra?
    Qui audet adipiscitur!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Ett bra UV-filter (inget filter med sk. UV-dioder) löser ju detta snabbt och effektivt. Annars får man som vid likande problem med alger och infusorier ha ett oändligt tålamod för att vänta ut det hela, vilket kanske inte alltid är möjligt.

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Ett bra UV-filter (inget filter med sk. UV-dioder) löser ju detta snabbt och effektivt. Annars får man som vid likande problem med alger och infusorier ha ett oändligt tålamod för att vänta ut det hela, vilket kanske inte alltid är möjligt.

      Det låter bra, men dessa filter är ju så dyra.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Jepp!
        Det är ju så med "bra grejer", dom kostar i regel en del pengar. Men man borde ändå komma undan med 600-700kr. Vilket det är värt för att ha möjlighet att fixa denna typen av problem, som ju kan göra en vansinnig =). Och som vanligt är det ju så att har man ett bra UV-C så får man aldrig algblommning, GDA eller infusoriegrumling. Har man inget UV-C så...

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          Ett alternativ är ju att skaffa kombinerat ytterfilter med UV. Jag skaffade ett Resun 1600 UVC när jag startade mitt 540, är helnöjd, tyst filter och kan välja att köra lite UV när man känner för det
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          Arbetssätt...