Mörka fläckar och gula kanter på vissa svärdsplantor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puffer
    • June 2010
    • 68

    Mörka fläckar och gula kanter på vissa svärdsplantor

    På lite mindre än hälften av svärdsplantorna i karet så har dom fått mörka fläckar på bladen. Dom ser skitiga ut, dvs mängder av små fläckar och några större. Dessutom är kanterna på vissa av dom lite gula. Det som är gemensamt för dom med fläckar är att dom sitter i närheten av varandra.

    Akvariet är nystartat sedan knappt en vecka sedan och jag har hunnit dosera pmdd dagen jag planterade växterna. Igår stoppade jag i en dos easycarbo för första gången. Vattenvärdena är...
    pH 6,7
    Ammonium 0
    Nitrit 0

    kassa sticktester av nedanstående
    Nitrat ca 10 mg/l
    GH mellan 4 och 7
    KH mellan 3 och 6

    Vad saknas eller kan det vara vattencirkulationen som är för dålig där jag satt dom svärdsplantor som drabbats?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är plantorna nya? Då skulle jag inte oroa mig så mycket eftersom svärdsplantor odlas ovan vattenytan och när den väl kommer ner i ett akvarium tynar dessa blad bort men nya "vattentåliga" blad kommer istället.
    Dessa blad ser heller inte ut som originalbladen från början, bara som en liten parantes....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • puffer
      • June 2010
      • 68

      #3
      Dom är nya, inköpta på akvarielagret och där stod dom under vatten. Det som tröstar lite är att det bara är dom plantor som stod i samma kruka som är fula.

      Kommentar

      • puffer
        • June 2010
        • 68

        #4
        Nu visar det sig på både andra plantor och nya blad men bara på svärdsplantorna. Kan vara på väg på vattenspikbladen också. Vattenpest växer som ogräs.

        Fnligt http://www.defblog.se/permalink/1674.html ska det vara kaliumbrist.

        Det är dags för vattenbyte här. Förra gången gav jag en normaldos av pmdd. Vad rekommenderar ni att jag gör för skillnad i doseringen nu? Jag lutar åt att dubbla dosen och se vad som händer.

        Jag har vattenspikblad som flytväxt också.. läste nånstans att det påverkar andra växter ganska mycket.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Fortsätt med normaldos PMDD så länge, det tar ett tag innan du ser något markant resultat...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...