Växter som blir mjuka...ruttnar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cavelzini
    • October 2009
    • 318

    Växter som blir mjuka...ruttnar??

    Har fått problem med att vissa växter som jag inte fattar riktigt vad det kan bero på??

    Själva stammarna har blivit helt mjuka(ruttnat så att växterna går av

    Har främst varit Papegojblad, Cryptocorne och även nån bacopa ...bladen ser fina ut, de växer... sen har helt plötsligt stammen mjuknat och halva växten flutit upp och ligger i ytan.
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Hur mycket ljus har du?
    Tillsätter du CO2 eller annan kolkälla?
    Använder du gödning, vilken sort, hur mycket och hur ofta?
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • cavelzini
      • October 2009
      • 318

      #3
      Ursprungligen postat av Klotte
      Hur mycket ljus har du?
      Tillsätter du CO2 eller annan kolkälla?
      Använder du gödning, vilken sort, hur mycket och hur ofta?
      Ljus= 30W med reflektor

      CO2=Testade att köra med mäsk för en stund sedan men det höll på att gå åt helvete riktigt så i nu läget inget extra CO2

      Gödning= PMDD 12ml. 1gång i veckan

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Låter som fosfatbrist. Har du väldigt lite fisk som du matar försiktigt?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Låter som fosfatbrist. Har du väldigt lite fisk som du matar försiktigt?
          Vilket innebär att ett nystartat akvarium utan fiskar ger tunna växter?
          Fiskavföring och fiskmat är bra för växterna?
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • cavelzini
            • October 2009
            • 318

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Låter som fosfatbrist. Har du väldigt lite fisk som du matar försiktigt?
            Innvånare som går i karet nu

            2 skalarer(ganska små) 2 ancistrus, 4 svärdbärare, 3 Kakaduaciklider+ några yngel, 15 kardinaltetror. Sen finns det ett gäng snäckor i karet med

            Kan inte påstå att jag matar direkt försiktigt

            Kommentar

            • cavelzini
              • October 2009
              • 318

              #7
              Ursprungligen postat av tulle89
              Vilket innebär att ett nystartat akvarium utan fiskar ger tunna växter?
              Fiskavföring och fiskmat är bra för växterna?
              Karet har varit igång med någorlunda likvärdig fiskbestättning i 7-8 månader nånting

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Vilket innebär att ett nystartat akvarium utan fiskar ger tunna växter?
                Fosfatbrist brukar normalt sett bara ge kiselalger och generellt dålig tillväxt.
                Fiskavföring och fiskmat är bra för växterna?
                Ja, förutsatt att man har en inkörd botten som kan mineralisera fiskavföringen och maten. Det kan ta flera månader innan den hoppar igång, och den hoppar aldrig igång om man hela tiden gör djupa slamsugningar.

                Kan inte påstå att jag matar direkt försiktigt
                och du kör dessutom PMDD som innehåller fosfat hmm..
                Här är ett svar från växtguden Tom Barr längst ner i tråden:

                Generellt för låga näringsnivåer som får växten att autofragmentera och hitta nytt bättre ställe att leva på.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • cavelzini
                  • October 2009
                  • 318

                  #9
                  hmmm, kollade den länken och det kan nog va kolbrist kanske eftersom jag inte har nån extra tillsats av CO2.

                  Jag började ju köra med mäsk men på fick ju en brutal pH -dip då som gjorde att koncentrationen av CO2 blev alldeles för hög, så jag höll på att ha ihjäl alla fiskarna, vill ju helst inte köra EC för snäckornas skull så jag får nog helt enkelt hitta några andra sorters växter att ersätta dem med

                  flyttade några de delar som flöt upp av papegojbladen till ett annat kar så får jag se ifall de trivs bättre där??

                  Kommentar

                  • henke72
                    • June 2007
                    • 7

                    #10
                    Hej,

                    Jag har upplevt något liknande den senaste veckan med min Cryptocoryne beckettii.
                    D v s att växten har blivit "platt", "skrumpen" och bladen efterhand har lämnat moderskeppet.

                    Efter att ha läst på lite mer om arten, så misstänker jag att senaste tidens värmebölja kan vara boven i dramat.

                    Kan det vara så att du haft en rejäl temperaturhöjning i akvariet? Bara en liten tanke...

                    Mvh Henke

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Cryptocoryne kan smälta vid stora miljöförändringar, och det verkar främst vara stora skillnader i nitrathalten som får dom att smälta.

                      I det här fallet så har det varit stora CO2-skillnader iom att det var nära att gå åt skogen och att man sedan tog bort CO2-tillförseln helt. Det kan nog vara boven.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...