Växtproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tallberg
    • July 2010
    • 11

    Växtproblem

    Hej på er!
    Detta är min premiär på detta forum så hej på alla igen!
    Jag är en ganska ovan akvarie kille. Köpte ett rio 180L akvarium i våras men har inte lyckats få mina växter att överleva.
    Jag har nu åter köpt tre svärdsplantor och fick tipset om att köpa gödning. Jbl 7 lerkulor och ett flytande kol vätska att ha i varje dag. Men ändå så bleknar bladen och skrumpnar ihop sig. Så jag tänkte passa på å fråga om ni har något bra svar. Det känns lite hopplöst just nu..

    Mvh Johan
  • tordh
    • February 2010
    • 71

    #2
    Ursprungligen postat av Tallberg
    Hej på er!
    Detta är min premiär på detta forum så hej på alla igen!
    Jag är en ganska ovan akvarie kille. Köpte ett rio 180L akvarium i våras men har inte lyckats få mina växter att överleva.
    Jag har nu åter köpt tre svärdsplantor och fick tipset om att köpa gödning. Jbl 7 lerkulor och ett flytande kol vätska att ha i varje dag. Men ändå så bleknar bladen och skrumpnar ihop sig. Så jag tänkte passa på å fråga om ni har något bra svar. Det känns lite hopplöst just nu..

    Mvh Johan
    Om inte jag är helt ute och cyklar så är detta ganska vanligt att de vissnar ner innan de växer till sig igen så det enda du behöver göra är att fortsätta med gödningen och "ansa" växterna så att de inte lägger ner all energi på de dåliga bladen
    Har ett halvt zoo hemma hos sig

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      vad har du för belysning. belysning är viktigt!

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Japp ljus är viktigt, men med just svärdsplantor borde de klara sig med ganska lågt ljus...
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Instämmer Klotte då de verkar växa bra även vid väldigt begränsat ljus. Jag tror på tordh med att den helt enkelt inte acklimatiserat sig. Min svärdplanta var inte alls rolig i början då den bara dog mer och mer (även nya bladen) men nu tar den nästan över sin del av karet! Många växter odlas ju över ytan och då dör nästan garanterat de gamla bladen för att sedan komma nya efter ett tag.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • askungen
            • June 2010
            • 107

            #6
            Köp lite snabbväxande växter oxå o plantera i, dem brukar det bli sprutt på ganska direkt, sen kan ja rekommendera PMDD (växtgödning),som oxå e bra, det har du i en gång i veckan i samband med vattenbyttet.
            Anki
            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

            Kommentar

            • Tallberg
              • July 2010
              • 11

              #7
              Ok, jag har Juwel standard belysning å det är
              1 x High-Lite Light Unit 100 cm, 2 x 45 W. (T5 rör)

              Vad innehåller PMDD gödningen? Jag har tre snabbväxande växter också som inte verkar vara något drag i.. Har haft likadana i ett 20L. akvarium och där växte det så de knakade..

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Du har identisk belysning med mig så svärdsplantan ska du kunna få fart på!
                (Bortsett från att jag har andra rör)

                PMDD hittar du bl a här:


                En stor fördel med PMDD är att du vet exakt vad du har i karet plus att det är enkelt, billigt och bra!
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Tallberg
                  • July 2010
                  • 11

                  #9
                  Ok tack för alla snabba svar! Nu är det bara att vänta och se, om det börjar växa i karet
                  Återkommer med bilder på resultatet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...