Får inte till nyuppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Får inte till nyuppstart

    Hejsan,

    har satt igång ett nytt sällskapskar. Varit igång nu i ungefär 6 månader. Och på denna tiden brukar akvariet gå igenom lite olika cykler och vid denna tiden vara stabilt och bra.
    Men inte denna gången.

    Inget växer, förutom sniglarna som frodas.

    Och jag kan inte komma fram till vad som är fel.

    Har överdimensionerat filtret.
    En ordentlig pump som skapar mycket ytcirkulation.
    Lägger i co2 på burk (easycarbo)
    Pmdd enligt rätt dosering.

    Har lagt i hornsärv som indikatorväxt. Vet att när den växer bra så är balansen i akvariet bra. Den växer inte alls nästan. Resterande växter har dött (inga svåra växter, borde vara easy peasy).

    Vad kan vara fel?

    Det jag lutar åt är att pmdd:n är gammal? Jag köpte en micro och macro ämnennen i pulverform för 4-5 år sedan ungefär. De har legat i sina påsar sedan dess (köpte ganska mycket när det begav sig, och det tar slut långsamt). Kan detta ha blivit gammalt?

    Har satt igång många många akvarier, och aldrig varit med om något liknande innan... Det borde växa så det knakar...!
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Vissa växter kan vara känsliga för EasyCarbo, och jag skulle inte bli förvånad om just hornsärven är sådan. Vallisneria är det och en del andra "enkla" växter.

    Om det beror på PMDD:n vilket jag tror är högst osannolikt så kan du isåfall se mer exakt vilket ämne som krånglar genom att kolla vilka näringsbristsymptom dom har. Om det är äldre/nyare blad som drabbas först osv.

    Om det bara är generellt dåligt drag trots PMDD och EasyCarbo tror jag du vill titta över ljuset.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • sissi.
      • February 2010
      • 250

      #3
      Jag skulle chansa på att din pmdd är dålig, pröva med att beställa ett nytt pack det är inte så farligt dyrt ändå.
      Jag har ett nystartat akvarium som har gått igång i tre veckor snart och tillsätter pmdd och EC. Min hornsärv växer utav bara den får klippa ner den varanan dag.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag skulle chansa på att din pmdd är dålig,
        Det enda som kan bli dåligt i PMDD är eventuellt mikrogödningen, och det skulle isåfall synas på växterna som bleka nya skott men gröna äldre blad. Men även det är väldigt osannolikt.

        Personligen kör jag med 10 år gammal PMDD förvarat i öppna plastbackar.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • sissi.
          • February 2010
          • 250

          #5
          ok, då är det bara de blandade pmdd som kan tappa näringen. Bara en chansning men jag tror inte att hornsärven är känslig mot EC

          Kommentar

          Arbetssätt...