Växter i svenska vatten. Vilka är dessa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Växter i svenska vatten. Vilka är dessa?

    Var ut idag för att plocka lite lokala växter till mittt lokainspirerade kar, och kom över dessa:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3923.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,2 KB
ID: 2180813
    är det här vad vi kallar "svensk vattenpest"? Den är givetvis hemskt vanlig, men jag är nyfiken på att få höra ett vettigt namn på den.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3921.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,1 KB
ID: 2180814
    Och så den här rackaren. Bilden är lite dålig... men den kan i alla fall växa på väldigt långa stänglar också, och verkar "blomma" med breda, ljusgröna ytblad. Får lov att ta bättre bilder om det krisar.
    Spiggen gillar att bygga bo av denna.

    Hjälp? ^^
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Gäddnate.
    2) Kanske nån smalbladig nate som Borstnate eller Trådnate, men det kan också vara t.ex. en art av Ruppia.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Tack ska du ha!
      Gäddnate borde jag kunnat på rak arm kan man tycka, men den växten verkar ha så många olika lokala namn att man inte blir klok. Dränkslinger heter den här i byn. XD

      Den andra? Mjaaa.. jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Ska ta ytterligare ett par bilder från karet och platsen jag plockat dem ifrån. Reagerade själv på att jag inte sett dem särskilt ofta - och aldrig tidigare med flytblad.
      Senast redigerad av Pickles; 03 July 2010, 21:53. Anledning: felstavning
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Att det första är en nate är jag med på men jag tycker inte att man kan vara säker på närmare bestämt vilken art. Det finns en del att välja på och ibland kan de vara svårbestämda även för proffsen, man måste gå in på findetaljer.

        Den andra, ja utifrån bilden och beskrivningen så tänker jag i första hand på en möja, troligast sköldmöja. Flytbladen utesluter en hel del annat. Hur ser flytbladen ut? Har du sett några blommor och hur ser de i sä fall ut? Vart i landet har du hittat de här?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Sköldmöja ser definitivt mer lovande ut trots att jag inte sett några blommor, bara blad. Jag fann dem i mynningen till Byskeälven, västerbotten.
          Får ta bilder på "fångstplatsen" imorgon helt enkelt. Mina nyplanterade stackare till plantor har inte mycket att komma med. ^^
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Den andra var ju redigt snygg i ett akvarium, grattis!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Nu blommar möjan! Och visst ser det ut att vara en sköldmöja. Mycket tacksam växt, precis som naten, de växer verkligen så att det knakar. Vattenpest släng dig i väggen! O_o
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4094.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,2 KB
ID: 2125752Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4084.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,5 KB
ID: 2125751
              Sedan kom jag idag över den här godingen! Är den inte jättevacker?
              Jag ska se hur den tar sig innan jag går ut och plockar fler - men fler blir det definitivt om den trivs.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4089.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,7 KB
ID: 2125754Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4086.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,3 KB
ID: 2125753

              Darkness: Visst är den snitsig? Och gratis dessutom! ; )
              Jag ska se vad som händer med dem om jag börjar bjuda på lite pmdd.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Man uppskattar nog inte riktigt allt som finns runt omkring oss här. Se bara vilka vackra växter naturen bjuder oss på!
                Luktar blommorna?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #9
                  Visst är det ganska fantastiskt när man väl börjar se sig omkring? ^^ Jag fann även en typ av 'gräs', men när jag plockade upp slingorna satt stråna så glest att det blev svårt att fota när det väl var nere i akvariet.

                  *ler* Nej, inte så att jag kan känna det i alla fall - men karet självt luktar ganska starkt av hav när man sticker ned näsan, så det kanske kamouflerar väldoften.
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  Arbetssätt...