Vad är detta ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katti73
    • June 2010
    • 48

    Vad är detta ?

    Har i mitt nystartade akvarium fått dessa alger, ser ut som långa trådar. Tror dom följde med java mossa som jag slängde och har nu börjat sprida sig. Javamossan har jag dock slängt nu. Men jag skulle gärna vela veta hur jag blir av med dom . Bilderna är inte dom bästa men man kan ändå se dom tunna trådar



  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    det är nog trådalger, tar du lättast bort med en blompinne som du för ner och snurrar runt pinnen och drar upp siamesiska algätere kan äta en del också, om du har tillräckligt stort kar för dom

    Kommentar

    • katti73
      • June 2010
      • 48

      #3
      ok, man måste alltså försöka slita upp allt för att bli av med det.
      Ja jag har drygt 300 liter så visst skulle dom nog rymmas

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        När trådalger bryts av så släpper dom zoosporer som simmar och sätter sig och gror på andra ställen. Här är en vanlig trådalg i akvarium:

        Som du ser är trådarna *fulla* av sporer.

        Ska du riva upp dom så gör det innan ett vattenbyte är ett hett tips.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • katti73
          • June 2010
          • 48

          #5
          Ok, blompinne och vattenbyte, men det lär väl ta ett tag innan man blir av med skiten, dom är ju relativt lätta att se när man sitter och tittar in i akvariet men när man ska ner i akvariet och böka så ser man dom ju inte så bra. Men det är alltså trådalger var lite rädd att det skulle vara nåt som hette vatten hår som jag läste här på nån sida skulle vara jättesvåra att bli av med

          Kommentar

          Arbetssätt...