Svärdplantorna växer inte på höjden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Svärdplantorna växer inte på höjden?

    Startade ett kar för 3 v sedan och har märkt att svärdplantorna inte växer på höjden. De är gröna och det kommer nya blad men de blir inte högre (vill ju att de ska täcka pump, doppvärmare etc). Har dåligt med ljus (2x30w på 200 l med reflektorer) men om de fick för lite ljus skulle det väl synas på annat sätt (gula blad, inga nya blad etc)? Ger PMDD normaldos 1 ggn/v. Har mycket brunalger just nu så det är mycket sånt på bladen, kan det hämma tillväxten? Kan jag göra något för att hjälpa dem på traven (förutom mer ljus, har inte den möjligheten), kommer de igång när de aklimatiserat sig eller är det bara att ge upp och byta ut mot någon annan växt som trivs bättre? Kan tillägga att det inte är någon dvärgvariant för när jag fick dem hade de även väldigt långa blad men de var i så dåligt skick att jag tog bort dem.
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Hej!
    Det brukar ta ett tag innan Svärdsplantorna kommer igång och börjar växa ordentligt. Vet du vad det är för sorts svärdplanta? Om det är den "vanliga" varianten så blir den inte så hög. Svärdsplantor liksom de flesta andra akvarieväxter odlas på land och får därför tjockare och längre blad än de som den får undervattnet. Därför tror många att man har någon slags brist i akvariet när undervattensbladen börjar att växa eftersom de är mkt mindre.

    Att du har brunalger spelar ingen roll för tillväxten skulle jag tro, algerna är vanliga vid uppstart av akvarium men försvinner sedan!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Enligt min erfarenhet är inte "den vanliga" Svärdplantan speciellt snabbväxande. Har flera stycken som jag planterade samtidigt i vårt stora kar och den som står ljusast, utan en massa flytväxter ovanför, är ganska hög och fin, mycket högre än de andra, så de kräver en hel del ljus för att växa på bra. En växt som jag brukar tjata om här på forumet är denna http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1. Växer som sjutton utan både näring och starkt ljus. Den skulle säkert funka bra i ditt kar. När den är för hög knipsar man bara av nya skott som man sticker ner var man behagar. Himla smidigt!
      Senast redigerad av Dexter; 28 June 2010, 17:43. Anledning: Tryckfelsnisse var framme.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #4
        Tack för kunniga svar! Vet inte exakt men tippar att det är bleheri som ska bli upp till 50 cm hög (akvariumet är 50 högt och så är det ca 1dm grus där de sitter. Har också sett andra som har svärdplantor som når upp till vattenytan, kan det ha varit en annan sort då kanske? Lägger in en bild på hur de ser ut.

        Får hoppas att de kommer igång helt enkelt. De längsta bladen de hade när de kom var så förstörda att jag klippt av dem men de var minst till vattenytan.

        Och jo jag vet att de försvinner (*peppar peppar*) men det är trist när de härjar så här i början när man är peppad och vill ha fint i karet. Skönt att höra att de inte förstör för svärdplantorna på något vis när de belägger bladen.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Ursprungligen postat av Dexter
          Enligt min erfarenhet är inte "den vanliga" Svärdplantan speciellt snabbväxande. Har flera stycken som jag planterade samtidigt i vårt stora kar och den som står ljusast, utan en massa flytväxter ovanför, är ganska hög och fin, mycket högre än de andra, så de kräver en hel del ljus för att växa på bra. En växt som jag brukar tjata om här på forumet är denna http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1. Växer som sjutton utan både näring och starkt ljus. Den skulle säkert funka bra i ditt kar. När den är för hög knipsar man bara av nya skott som man sticker ner var man behagar. Himla smidigt!
          Oki, då kanske den skulle behöva mer ljus då helt enkelt. Hoppas inte ändå. Jo jag känner till din favoritväxt och den blir ett alternativ om inte svärdplantorna tar sig. Tycker ju svärdplantorna är så fina så jag hoppas ändå att de tar sig.

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Med mer ljus, bottengödning och lite tålamod växer sig svärdsplantor riktigt stora... Alltför stora för de flesta akvarium egentligen.

            Snabbväxande eller ej... Med bra belysning fick mina svärdsplantor minst 5 nya blad per vecka. Det är nästan ett nytt blad per dag... det tycker jag är snabbt.
            Senast redigerad av petnym; 28 June 2010, 18:05.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Med mer ljus och lite tålamod växer sig svärdsplantor riktigt stora... Alltför stora för de flesta akvarium egentligen.

              Snabbväxande eller ej... Med bra belysning fick mina svärdsplantor minst 5 nya blad per vecka. Det är nästan ett nytt blad per dag... det tycker jag är snabbt.
              Men herregud... *gnuggar ögonen och tittar på länken igen*

              Ja det låter snabbt. Så då måste det vara ljuset som är för dåligt i karet kanske då? Men den har ju mindre ljuskrav än andra jag har i karet som växer nåt kopiöst så det är trist. Hoppas de tar sig när jag fått bort dåliga blad och så... (Det sista som överger en är som ni vet hoppet...)

              Kommentar

              Arbetssätt...