Hur paketera växter bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millancolin
    • July 2007
    • 52

    Hur paketera växter bäst?

    Jag ska skicka växter på posten, och funderar om någon har tips på hur jag ska paketera det bäst för att växterna ska vara vid liv när dom kommer fram. Eftersom det är små skott tänkte jag mig en snusdosa med fuktad bomull, eller behöver dom mer vatten? Behöver jag göra lufthål i locket?
    Dela gärna med er av era erfarenheter hur ni har gjort!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    I en påse. Fuktigt, men utan vatten.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Någon annan kan säkert svara utförligare - men rent allmänt så skall växterna inte läggas i vatten, men hållas fuktiga genom att t.ex. placeras i en plastpåse eller liknande. Det behövs normalt inte några lufthål
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Petnym hann före
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Är det större växter fungerar det utmärkt (och billigare!) att köra på en plattad mjölkkartong.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Millancolin
            • July 2007
            • 52

            #6
            Tusen tack för era svar! Hur gör jag för att hålla det fuktigt då? Funkar det att lägga en fuktad bomullstuss i påsen, eller blir det för mycket vatten? Tyvärr så är dom för små för en mjölkförpackning, därav att jag tänkte stoppa varje växt i en snusdosa...dom ska ju även hålla fukten tror jag.

            Kommentar

            Arbetssätt...