Växterna blir bruna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramer84
    • May 2010
    • 59

    Växterna blir bruna

    Vad kan de vara som gör att växterna blir bruna, Typ som en blomma som inte får vatten, Men de känns inte så troligt att dem inte får nog med vatten, Måste man använda nån form av växtnäring eller är de bara ett tillskott..

    Mvh Johan
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Blir växterna vissna/ruttna? Eller får de en brun beläggning? Är det en beläggning är det förmodligen kiselalger, det får man ofta i nystartade kar. Det brukar försvinna efter ca 2 månader när karet fått en bra ballans. Skrapa gärna blad med fingrarna. Beroende på hur krävande växter du har så kanske du ska göda dem lite med PMDD eller annan gödning.
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #3
      Vet du inte om PMDD fungerar kan jag garantera dig att det gör det! har haft mitt i snart 2 veckor, märker redan stor skillnad!

      och då har jag rätt taskigt ljus..

      Svara på just din fråga kan jag inte göra, kan ingenting om växter och alger ännu, är ny på ämnet akvarist!
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • Kramer84
        • May 2010
        • 59

        #4
        Ja du, en blandning, Men troligast att de blir som ett belägg, Ska testa PMDD, vart kan man köpa de? i normala akvarieaffärer?

        Johan

        Kommentar

        • RobFrazie

          • May 2010
          • 842

          #5
          Ursprungligen postat av Kramer84
          Ja du, en blandning, Men troligast att de blir som ett belägg, Ska testa PMDD, vart kan man köpa de? i normala akvarieaffärer?

          Johan
          Finns på http://www.pmdd.se

          Du kan även hitta det på tradera ibland!
          Jag köpte mitt på tradera till hyfsat pris. men du kan köpa via någon av sidorna på pmdd.se.
          720L Soppa
          200L Asien
          Räkvas
          65L Betta

          Kommentar

          • aquaplant
            • February 2008
            • 10

            #6
            Nästa säkrare med färdiga växtgödningar som är lämpade till akvarium då slipper du också byta en massa vatten varje gång men dock kostar det lite mer.

            Kommentar

            • askungen
              • June 2010
              • 107

              #7
              Ja använder Easy Carbo varje dag, de e en superbra kolnäring till växterna, billig och jättedryg. Sen byter ja vatten 1 gång i veckan och då använder ja PMDD, det växer så det knakar. PMDD e absolut inte dyrt heller med tanke på hur mycket du får och hur länge det räcker, alltså oxå drygt. Annan näring är mycket dyrare och man behöver använda betydligt mer än det du går med easy carbo och PMDD.
              Anki
              220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
              60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

              Kommentar

              • Rosali
                • January 2010
                • 279

                #8
                Ursprungligen postat av aquaplant
                Nästa säkrare med färdiga växtgödningar som är lämpade till akvarium då slipper du också byta en massa vatten varje gång men dock kostar det lite mer.
                PMDD är bättre och billigare i längden.
                Vatten SKA du byta ändå. Rekommendation är ca 30% av vattenvolymen varje vecka. Har du samma vatten hela tiden blir det till slut giftigt och fiskarna dör.
                Easy Carbo är okså bra att tillsätta. Växterna behöver "andas in" koldioxid och "andas" sen ut syre som fiskarna behöver. Fiffigt va??
                Sen är det ju förstås viktigt att växterna får tillräckligt med ljus.

                Kommentar

                Arbetssätt...